Nog elf dagen en dan stopt club 11

Locatie en programmering maakten 11 in het Post CS gebouw tot een succes.

De club neemt in ‘11 Laatste Dagen’ afscheid met gekke diners en optredens.

Eten, kunst en dansen in 11. Foto’s Allard van der Hoek, Wendy Oakes en Aisha Zeypveld. Oakes, Wendy

Het is aftellen geblazen. Nog elf dagen en dan zal 11 op de elfde verdieping van het Post CS gebouw in Amsterdam definitief zijn deuren sluiten. In de afgelopen vier jaar is de club uitgegroeid tot dé hotspot van het Amsterdamse nachtleven. De locatie die uitkijkt over het IJ is een creatief broeinest geworden, waar kunst en cultuur, lekker eten en vooruitstrevende elektronische muziek op een bijzonderde manier samen zijn gekomen. Toch stond vanaf dag één vast dat 11 deze locatie weer zou moeten verlaten. Het Post CS gebouw krijgt een andere bestemming.

Het succes van 11 is in grote mate te danken aan de locatie. Vanaf de elfde verdieping van het Post CS gebouw heb je een magnifiek uitzicht over Amsterdam. Olaf Boswijk, programmeur van 11, herinnert zich nog hoe hij in de winter om vijf uur ’s middags door de club liep, terwijl er buiten sneeuw lag, alle schoorstenen rookten en tegen die achtergrond een dieprode zon onderging. Als het eenmaal donker was, veranderde het uitzicht in een mozaïek van twinkelende lichtjes, die door het water van het IJ werden weerkaatst.

De andere grote kracht van 11 was de programmering. Door het bijzondere panorama wilde elke dj van naam in 11 staan, iets waar Boswijk dankbaar gebruik van heeft gemaakt. In de afgelopen vier jaar, waarin dance een bloeiperiode doormaakte, heeft hij de meest vooruitstrevende dj’s en producers in 11 neergezet, van techno tot dubstep, van minimal tot house en alles daar tussenin. „11 is een perfecte plek”, zegt Boswijk. „De club is klein genoeg om een intieme sfeer te creëren en groot genoeg om internationale namen neer te zetten.”

Het gebouw stond al een tijdje leeg toen het Stedelijk Museum erin trok, met in zijn kielzog allerlei creatieve bedrijfjes op het gebied van grafische vormgeving, architectuur, fotografie en nieuwe media. Het Stedelijk wilde graag een restaurant hebben en een plek om culturele evenementen te organiseren. Daar zijn de vijf eigenaren van 11 op ingesprongen. Boswijk: „Uiteindelijk is de club veel meer geworden dan de kantine van het Stedelijk. Maar dat het zo bijzonder zou worden, dat kun je niet plannen.”

Het heeft even geduurd voordat 11 de hotspot werd die het uiteindelijk geworden is. „Het eerste jaar waren we vooral bezig om de kinderziektes te elimineren”, zegt Boswijk. „Het is een oud en bewerkelijk pand en we werkten met minimale middelen. We gebruikten bijvoorbeeld de oude keuken, waardoor er vaak dingen kapotgingen. Ook de programmering was in het begin te hoog gegrepen. Het duurde zeker twee jaar voordat we een publiek hadden gevonden.”

Het keerpunt was het optreden van het Duitse electro-house duo Tiefschwarz in de zomer van 2005. „Voor mij zijn er veel bijzondere momenten geweest, maar dit is er absoluut één. Ik was net begonnen en het was mijn eerste grote boeking na een erg slechte periode. Maar het optreden van Tiefschwarz was uitverkocht en de tent ging helemaal los. Daarna dachten we: deze plek kan wél werken.”

Voordat 11 er was, bevond het Amsterdamse nachtleven zich in een diepe coma, zegt Boswijk. „Ik ben altijd een groot muziekliefhebber geweest en ik ging veel uit. Maar ik miste in Amsterdam een eigen plek waar je elke week blind naartoe kon voor leuke mensen en goede muziek. Er kwamen alleen maar meer design- en cocktailbars bij, marketingconcepten zonder ziel.” Sinds een paar jaar bruist het Amsterdamse nachtleven weer door de wisselwerking tussen 11 en andere jonge creatieve clubs als Sugar Factory, Bitterzoet en Studio 80. „Ik ben blij dat wij een voortrekkersrol hebben gespeeld”, zegt Boswijk.

11 heeft een belangrijke rol gespeeld voor de Amsterdamse technoscene die de afgelopen jaar tot bloei is gekomen. Namen als Boris Werner, Lauhaus, Polder, Bart Skils, Kabale und Liebe trekken internationaal veel aandacht. De club 11 werd hun thuisbasis. Enkelen kregen een eigen avond en draaiden er regelmatig. „Een vast plek is belangrijk voor een scene, net als een aantal goede platenlabels”, zegt Boswijk. „We zijn er trots op dat we één van de peilers zijn geworden van de Amsterdamse technoscene. Tegenwoordig zorgen ze voor uitverkochte zalen.”

11 is meer dan hedonisme. Het was ook een restaurant, dat geregeld werd omgebouwd voor culturele evenementen, van graffiti tot modeshows en van kunstinstallaties tot theatershows. „Het voelde als een heel natuurlijke combinatie. We houden zelf van goede muziek, lekker eten en interessante kunst en cultuur. Ik zou gek worden als ik alleen een club zou moeten runnen. Dan gebeurt er doordeweeks niets en hangt er alleen een schrale bierlucht die herinnert aan de lange, heftige nachten. Nu was het restaurant een ontmoetingsplek voor interessante, creatieve mensen die over van alles discussieerden.”

Het Post CS gebouw krijgt een andere bestemming; het is dure grond en de stad heeft er grote plannen mee. Het conservatorium is er gevestigd, net als de nieuwe openbare bibliotheek. Zowel de buitenkant als het interieur van het Post CS gebouw worden gestript en er komen kantoren in. Boswijk: „Voor projectontwikkelaars levert dat meer op dan creatieve bedrijfjes die weinig huur betalen.”

Maar Boswijk vindt het goed zo. „We hebben al verlenging gekregen, want eigenlijk zouden we tot vorig jaar zomer bestaan.” Onder de naam ‘11 Laatste Dagen’ neemt de club vanaf vanavond tot en met 28 juni afscheid met bijzondere optredens en ‘gekke’ diners. Ook brengt 11 een fotoboek uit: Here Today Gone tomorrow. Uit meer dan 20.000 foto’s is een boek samengesteld wat volgens Boswijk een mooi en genuanceerd beeld geeft van de werkelijkheid die 11 was.

Meer informatie over ‘De Laatste 11 Dagen’ op: ilove11.nl