Nasi goreng met makreel

Voor 2 personen:halve komkommer1 Spaanse peper1 sjalot2 - 3 eetlepels azijn15 gram gula djawa of bruine suiker 150 - 175 gram rijstzout, peper1 pakje gerookte makreelfilet (180 - 200 gram)1 prei, 1 ui3 eetlepels olie200 gram gesneden witte kool1 theelepel djinten1 theelepel ketoembar100 gram taugé2 - 3 eetlepels ketjap manissambal oelek

Een zomers gerecht. Het kan met makreel, maar gerookte forelfilet is ook prima.

We beginnen met het bijgerecht: atjar ketimoen. Was de komkommer en snijd hem over de lengte in vieren. Snijd elk kwart in schuine stukjes en doe die in een kom. Haal het zaad weg uit de Spaanse pepers en snijd het vruchtvlees in smalle reepjes. Pel en snipper de sjalot. Schep de helft van de Spaanse peper met de sjalotsnippers door de komkommer. Verwarm de azijn en los hierin de gula djawa op. Schep het mengsel met wat zout door de salade. Zet de kom weg tot gebruik.

Als u geen restje bij de hand hebt, kook dan rijst volgens de gebruiksaanwijzing op het pak in kokend water met zout gaar. Trek het vel van de makreel af en verdeel het visvlees in stukjes.

Maak de prei schoon en snijd hem in ringen. Pel en snipper de ui. Verhit de olie in een wok of braadpan en roerbak hierin de kool, prei, ui en resterende Spaanse peper in ongeveer 5 minuten beetgaar. Doe er djinten en ketoembar bij (of een half zakje kruidenmix voor nasi goreng). Schep de rijst door de groenten. Verwarm het gerecht al omscheppend nog 2 tot 3 minuten, met op het laatst de makreel en taugé erbij. Op smaak brengen met ketjap, sambal, peper en zout. Serveer de atjar erbij.

Annelène van Eijnhoven

Morgen: Biefstuk met asperges