Chinese elektrische auto voor Nederland

BYD wordt de eerste Chinese autofabrikant die serieus werk gaat maken van de Nederlandse markt. Met een auto die elektrisch wordt aangedreven.

BYD toonde dit jaar een prototype van een volledig elektrisch aangedreven auto die voor een wagen van dit type een ongekende actieradius van 300 kilometer heeft. Foto Bloomberg The BYD F6DM is introduced at the North American International Auto Show Monday, Jan. 14, 2008 in Detroit. (AP Photo/Paul Sancya) Associated Press

Importeur Autobinck uit Den Haag is al jaren vertrouwd met Azië. Het bedrijf stond aan de basis van de import van het Japanse Mazda (inmiddels voor 30 procent van Ford) en introduceerde ook het Koreaanse Hyundai in Nederland. In Midden-Europa wordt Mazda eveneens vertegenwoordigd door Autobinck.

Met de import van het merk BYD (Build Your Dreams) richt het bedrijf zich nu ook op China. De onderneming gaat BYD niet alleen op de Nederlandse markt introduceren maar gaat BYD ook in Tsjechië, Slowakije, Slovenië en Hongarije vertegenwoordigen. Het uit 1907 daterende Autobinck is het oudste importbedrijf van auto’s van Nederland. Met BYD probeert het bedrijf een Chinese vervanger te vinden voor Mazda, dat het binnenkort kwijtraakt. Deze fabrikant gaat de import in Nederland zelf ter hand nemen. Eerder gebeurde dat al met merken als Mercedes-Benz, Maybach, Wartburg, Skoda en Audi. Het bedrijf is weliswaar de oudste, maar zeker niet de grootste particuliere Nederlandse auto-importeur is. Wat dat betreft zijn Pon (onder meer VW, Audi en Porsche), Louwman en Parqui (Toyota) en de Kroymans Groep (onder meer Ferrari, Jaguar en Cadillac) groter.

Toch is Autobinck er trots op dat het nu het merk BYD mag gaan voeren. Dat lijkt nogal een avontuur gezien het echec met de Chinese Landwind in 2005, die qua veiligheid en kwaliteit de crashtest van de ANWB niet overleefde en uiteindelijk in Europa niet eens de de markt opkwam. Maar directievoorzitter Henny van Dijk beschouwt BYD als een uiterst serieus bedrijf. „Het is een beursgenoteerd bedrijf dat niet zomaar gaat exporteren naar Europa. Wij zijn er in elk geval al vier jaar mee bezig en die tijd is vooral benut voor een gedegen oriëntatie. Er zijn in China 116 autofabrikanten en wij hebben voor onszelf een toptien gemaakt van Chinese autobouwers die groot of serieus genoeg zijn om export naar Europa voor elkaar te krijgen.”

Van Dijk benadrukt dat geduld belangrijk is. „Je moet het allemaal niet te snel willen, want dat loopt niet goed af, zoals we hebben gezien met Chinese merken als Landwind en Brilliance.”

Wat dat betreft pakt BYD de zaken anders aan. Door de kennis die het bedrijf heeft op het gebied van batterijtechnologie is het in staat milieuvriendelijke producten aan te bieden waarbij wordt voldaan aan de eisen voor CO2-uitstoot die de Europese Commissie hanteert voor auto’s die op de markt worden gebracht.

Om die reden gaat BYD een auto voor de Europese markt produceren die vrijwel volledig met een elektromotor is uitgerust. Een belangrijk verschil met hybrides (waarbij de benzinemotor bij lage snelheden wordt ondersteund door een elektromotor) die al op de markt zijn zoals de Honda Civic en Toyota Prius) is dat er in de BYD zeer snel oplaadbare batterijen zitten. Het worden wagens in het A-, B- en C-segment van de markt vergelijkbaar met de Citroën C1, Opel Corsa en Volkswagen Golf.

Een ander belangrijk verschil met een hybride als de Toyota Prius is dat BYD vooral kans ziet de batterijpakketten kleiner en lichter te maken. Het grote probleem van elektrisch aangedreven auto’s is dat ze door het gewicht van het accupakket te zwaar zijn.

De BYD’s voor Nederland zullen in aanmerking komen voor het milieulabel A, wat ze de hoogste subsidie oplevert en een lage fiscale bijtelling van 14 procent. Het Europese hoofdkantoor van BYD komt in Rotterdam. In 2010 worden de eerste auto’s in Nederland verwacht.