Automobilist met stickers agressiefst

‘That’s not a haircut, it’s a cry for help.’ Of: ‘Jesus loves you. But I’m his favorite.’ Nog eentje dan: ‘I’m Canadian. It’s like being American, but without the gun.’

Amerikanen zijn er dol op, maar ook aan deze kant van de oceaan zie je steeds meer bumperstickers met grappige teksten. Of politieke teksten, trouwens. Of religieuze teksten, of logo’s, dieren, stripfiguren of namen van goede doelen. Allemaal territoriumafbakening, zeggen psychologen van Colorado State University, net als beestjes aan de achteruitkijkspiegel of zelf beschilderde deuren of motorkappen. Het zijn manieren om te laten zien: hier ben ik, dit is mijn auto. En mensen die van die merktekens op hun auto hebben, vertonen gemiddeld agressiever rijgedrag dan mensen met een ‘kale’ auto. Dat hebben de psychologen ontdekt in onderzoeken waarover ze schrijven in het juninummer van Journal of Applied Social Psychology.

Ze ondervroegen een paar honderd studenten over hun auto en hun rijgedrag. Mensen met persoonlijke versieringen aan, op of in hun auto zeiden vaker agressief te zijn op de weg – ook als het om vredelievende bumperstickers ging. Ze zouden hinderlijke medeweggebruikers er bijvoorbeeld niet meer tussenlaten of proberen die van de weg te duwen.

De psychologen denken dat territoriumgevoelige mensen in de war kunnen raken op de snelweg, omdat ze zich tegelijkertijd in een zeer persoonlijk domein bevinden – hun auto – én in een publiek domein: de openbare weg.

De mannelijke en de vrouwelijke deelnemers aan het onderzoek waren even agressief.