Niet voor minder dan een ton

Voor een topfunctie hoef je niet langer te wachten op telefoon van een headhunter.

Wie meer dan een ton per jaar wil verdienen, kan terecht bij een nieuwe vacaturesite.

Niets voor minder dan een ton. Illustratie Daisy Erades Erades, Daisy

Jan Mulders (50) verdient 150 euro per uur. Hij heeft een mooi cv met diverse directiefuncties. Nu is hij werkzaam als zelfstandige, en voert onder meer haalbaarheidsonderzoeken in de autobranche uit. Niet iemand van wie je denkt dat hij een vacaturesite nodig heeft.

Maar toch. Mulders besloot zich, in de hoop opdrachten binnen te halen, in te schrijven bij de nieuwe vacaturesite lintberg.nl. Deze site heeft zich gespecialiseerd in vacatures voor hoge, goedbetaalde functies voor mensen die per jaar meer dan 100.000 euro verdienen, of – als zelfstandige – meer dan 120 euro per uur.

De nieuwe website past in een trend. Onderzoek- en adviesbureau Intelligence Group ziet de laatste tijd vaker dat er meer vacaturesites opkomen die zich richten op specifieke doelgroepen. „De grote vacaturesites, zoals monsterboard.nl, worden nog altijd het meest geraadpleegd”, zegt marktonderzoeker Hans Hoekstra. „Maar velen zien door de bomen het bos niet meer. Uit enquêtes blijkt dat werkzoekenden steeds vaker de kleinere sites gebruiken.”

Lintberg.nl, dat is gebaseerd op het Amerikaanse theladders.com, werkt als volgt: alleen headhunters kunnen vacatures op de site zetten. Bedrijven als Philips bijvoorbeeld dus niet. Er zijn nu 35 headhunters die hun vacatures in het topsegment plaatsen, vertelt initiatiefnemer Thomas Verbeeck. Zij betalen daarvoor 850 euro per losse plaatsing. Bezoekers die de vacatures willen bekijken, schrijven zich kosteloos in. Willen zij reageren op vacatures, dan betalen ze de eerste twee maanden niets en daarna 3,33 euro per maand.

De 2.500 bezoekers die een profiel hebben aangemaakt krijgen een idee wat er zoal binnen hun expertise wordt aangeboden. Met 160 geplaatste vacatures is dat nog maar een klein deel van de naar schatting drieduizend vacatures in het topsegment. Headhunters, aan de andere kant, kunnen met behulp van de site hun netwerk uitbreiden. Ingrid Reichmann, mede-eigenaar van executive search bureau Partners at Work: „Markten en mensen veranderen. Via Lintberg ontmoeten we nieuwe kandidaten.”

Volgens Thomas Verbeeck was de markt voor topfuncties altijd een vrij ondoorzichtige. „Ik denk dat we in een overgangsfase zitten. Jonge talentvolle kandidaten zijn gewend om voor allerlei informatie op internet te surfen. Maar ze lopen tegen een muur aan als ze naar hogere functies zoeken. Ze willen meer transparantie.”

Toch zijn het vooralsnog geen dertigers, maar veertigers en vijftigers die zich inschrijven op de site. En in 12 procent van de gevallen gaat het zelfs om ingeschrevenen die meer dan 200.000 euro per jaar verdienen.

Puck Dinjens, adviseur bij bedrijfspsychologisch adviesbureau GITP Executive Partners, kan dat verklaren: „Hoge functies worden steeds minder vaak vergeven. Ook mensen die voor de functie in aanmerking komen, moeten gewoon een assessment volgen. Zij hebben zich al bewezen, maar het is in beider belang dat de match goed is. Het bedrijf en de kandidaat willen geen verkeerde keuze maken. Via een site als lintberg.nl kunnen zij zich oriënteren en hoeven ze niet te wachten op het aanbod van een headhunter.”

Ben Holewijn, die met zijn headhuntbedrijf New People ook vacatures heeft staan op lintberg.nl, is van mening dat de markt klaar is voor deze openheid. „Toch denk ik dat de hogere functies en opdrachten voorlopig nog veel via het persoonlijk netwerk ingevuld zullen worden.”

Net als bij Jan Mulders het geval was. „Ik heb uiteindelijk binnen mijn eigen kring opdrachten gevonden, nog niet via de site.”

    • Marleen Luijt