Directeur publieke omroepen: meer diversiteit tv-nieuws

Hilversum. De actualiteitenrubrieken van de publieke omroep zijn te eenzijdig. Programmamakers voeren te weinig discussie over journalistieke kwaliteit en innovatie. Dat vindt Henk Hagoort, de nieuwe bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). ”De actualiteitenprogramma`s spelen te veel kluitjesvoetbal. De flanken zijn te weinig bezet”, aldus Hagoort gisteren tijdens een publiek interview op een congres in Hilversum. De discussie moet volgens Hagoort breder zijn dan over de vraag of de publieke omroep `te links` is. Hagoort, ex-directeur van de EO, ziet te weinig vernieuwing in journalistieke rubrieken als Netwerk, Nova en EenVandaag. ”De innovatie komt voornamelijk van programma`s als De Wereld Draait Door.” Hagoort is tegen het opheffen of samenvoegen van rubrieken. ”Als uit de discussie blijkt dat er te weinig geld is om bijvoorbeeld meer buitenlandverslaggeving te doen, dan moeten we naar het budget kijken.”

Hij ontkende tijdens het congres het gerucht dat de NPO in Den Haag heeft aangedrongen op een hoger budget omdat de reclame-inkomsten van de STER fors hoger zijn door het EK voetbal. ”Ons budget bestaat uit een rijksbijdrage en reclame-inkomsten. Dat is gefixeerd. Door de hogere STER-inkomsten kost de publieke omroep slechts minder belastinggeld.” Hagoort vindt dat de publieke omroep voor zijn financiën te afhankelijk is van het zittende kabinet. Een scenario dat interviewer Twan Huys tijdens het congres schetste - een halvering van het omroepbudget als Geert Wilders en Rita Verdonk in een volgend kabinet zouden komen - noemde Hagoort ”een risico dat groter dan gezond is”. Er is volgens hem geen andere strategie voor de publieke omroep dan ”geliefd” zijn bij de kijkers. ”En goed stemmen.”