Rover wil meer geld voor de streekbus

De ministers Bos (Financiën, PvdA) en Eurlings (Verkeer, CDA) moeten hun bezuiniging op het busvervoer gedeeltelijk ongedaan maken. Hunfinanciële steun kan bijdragen om het cao-conflict in het streekvervoer op te lossen. Dat vindt voorzitter Michael van der Vlis, voorzitter van reizigersorganisatie Rover.

In zijn column op de website van Rover noemt Van der Vlis het „onbegrijpelijk” dat de ministers als „hoofdverantwoordelijken aan Rijkszijde” de subsidie aan het streekvervoer hebben verlaagd. Hij verwijst daarbij ook naar het rapport van ex-minister Klaas de Vries, partijgenoot van Wouter Bos. „Dit kabinet zet in op de groei van het openbaar vervoer (5 procent jaarlijkse groei op het spoor schrijven ze als doelstelling op) en daar past een korting op het streekvervoer (de afgelopen jaren door voorgaande kabinetten al uitgeknepen) echt niet bij”, schrijft Van der Vlis.

Hij somt verder op: „Een feit is dat het rijk door tegelijkertijd op de subsidie voor het busvervoer te korten, de prijsstijging op de strippenkaart te beperken (waarvoor hulde aan de staatssecretaris) en de stijging van de brandstofkosten te negeren, de situatie heeft geschapen die tot dit CAO-conflict leidde.”

De Rover-voorzitter noemt het „vreemd” dat de vakbonden en de werkgevers vorige week een ‘onderhandelingsakkoord’ bereikten, maar dat de stakingen desondanks doorgaan. De chauffeurs staken alleen buiten de spits. Vorige week stonden de bussen nog hele dagen in de remise.

De drie noordelijke provincies en Rover maakten via een kort geding een einde aan de algehele staking. Staken buiten de spits mocht wel van de rechter, en dat blijven de buschauffeurs voorlopig doen om druk uit te oefenen op staatssecretaris Huizinga (CU), die het streekvervoer in haar portefeuille heeft en uiterlijk vrijdag resultaat moet hebben geboekt.

Zie eerdere artikelen over de OV-staking op www.nrc.nl.