Chinezen terug op Katendrecht

Een Nederlands en Chinees bouwbedrijf bouwen samen een bedrijvencentrum in Rotterdam. Dat is nodig in de concurrentieslag met andere havens om de groeiende Chinese handel.

De Chinezen komen terug op Katendrecht. Maar niet zoals Rotterdam gewend was. Begin vorige eeuw kwamen in deze havenwijk de arme Chinese immigranten het land binnen, en veel van hen bleven daar hangen. Rotterdam mikt nu op een heel andere groep. Volgend jaar moet er een prestigieus Chinees bedrijvencentrum komen. VolkerWessels en Shanghai Construction Group hebben vandaag in Shanghai het contract getekend voor de gezamenlijke bouw van het European Chinese Centre (ECC).

De overeenkomst ter waarde van 100 miljoen euro werd gesloten in het bijzijn van de Shanghaise en Rotterdamse burgemeesters Han en Opstelten. De bouw van het ECC, een complex van kantoren voor Chinese en op China georiënteerde Nederlandse bedrijven, huizen, winkels en een Chinees hotel, zal in het eerste kwartaal van 2009 beginnen.

Directeur Werner van VolkerWessels zei dat gekozen is voor de samenwerking met de Shanghai Construction Group, een van de grootste staatsbouwbedrijven van China, omdat daardoor de beste kansen ontstaan om Chinese dienstverleners naar Rotterdam te halen. Ook het hotel dat wordt geëxploiteerd door een Chinese hotelgroep is daarvoor volgens Werner belangrijk.

Voor de Shanghai Construction Group gaat het om het eerste grote project in Nederland. Hoewel Chinezen die voor eerst in 1900 op Katendrecht aankwamen daarmee terugkeren in de eens roemruchte Rotterdamse wijk mag het ECC volgens Opstelten beslist niet omschreven worden als de terugkeer van „Chinatown” in de havenstad.

Opstelten: „Rotterdam is de grootste haven van Europa en daar hoort een speciaal op China georiënteerd modern zakencentrum bij. Dat is een must in de pittige concurrentiestrijd die wij voeren met andere Europese havens. Ik denk dat wij als grootste haven van Europa – en ik zeg er altijd bij ook van Duitsland – goede vooruitzichten hebben om Chinese bedrijven naar Rotterdam te halen. Belangrijk is ook dat de Bank of China een vestiging in Rotterdam heeft.”

Welke Chinese kantoren zich in het ECC zullen gaan vestigen is nog niet duidelijk. Volgens Opstelten zullen Chinese dienstverleners zich „zeker in Rotterdam willen vestigen” na de opening van de Euromax-containerterminal en de aanleg van diepzeehavens op de Tweede Maasvlakte. „Helaas kampen wij nu in Rotterdam met capaciteitsproblemen, maar daar komt met de Euromax-terminal en straks de Tweede Maasvlakte, die eindelijk wordt aangelegd, een einde aan”, aldus Opstelten.

Voor Opstelten is het de laatste reis naar het Verre Oosten als burgemeester van Rotterdam. Zijn reis begon in Jakarta en zal via Tokio en zusterstad Shanghai eindigen in Peking, waar hij gast is van de Chinese autoriteiten.

Behalve het Rotterdamse havenbedrijf, het bedrijfsleven, de korpschef van de Rotterdamse politie en vertegenwoordigers van de Erasmusuniversiteit heeft Opstelten het Rotterdams Philharmonisch Orkest met zich mee genomen.

„Het gaat niet alleen om zakelijke en economische contacten, de persoonlijke en culturele contacten zijn in China minstens zo belangrijk om de vriendschap goed te onderhouden. Trouw en anciënniteit worden hier beloond”, legde Opstelten uit. Europese havensteden voeren in Shanghai, Peking en Guangzhou permanente campagnes om de gunst van Chinese exportondernemingen.

Voor de voortdurend groeiende handel uit China is de Duitse havenstad Hamburg de grootste concurrent voor Rotterdam. Hamburg ontvangt jaarlijks twee miljoen TEU (een containermaat) en Rotterdam 1,3 miljoen TEU aan Chinese containers. Vooralsnog zien Chinese exporteurs eerder Hamburg als toegangspoort naar Oost-Europa en de Baltische staten dan Rotterdam.

Bekijk hoe het European Chinese Centre eruit gaat zien via nrc.nl/economie