Chaos Heathrow wellicht zegen

De chaos bij de opening van Terminal 5 op de Londense luchthaven Heathrow kan wellicht positief uitpakken voor de eigenaar, de Spaanse bouwer Ferrovial.

De chaos waarmee passagiers werden geconfronteerd tijdens de opening van de peperdure Terminal 5 op de Londense luchthaven Heathrow zou uiteindelijk een meevaller kunnen blijken voor de aandeelhouders van eigenaar Ferrovial uit Spanje, zegt Steven Fernandez, een analist voor Exane BNP Paribas in Parijs.

Een defect aan het bagagesysteem dat bij de opening in maart ruim 600 vluchtvertragingen veroorzaakte, kan de Britse toezichthouders de munitie verschaffen om de verkoop af te dwingen van minstens een van de zeven Britse luchthavens die de divisie BAA van het Madrileense bouwconcern beheert. Drie daarvan bevinden zich in de omgeving van Londen.

Gatwick zou wel eens 3,4 miljard pond (4,3 miljard euro) kunnen opleveren, zo schat Fernandez. Een verkoop kan het op één na grootste bouwconcern van Spanje helpen zijn schuldenlast te verlagen en zijn afhankelijkheid van luchthavens te verminderen. Die was na de overname van BAA voor 10,1 miljard pond in 2006 wel erg groot geworden. Afhankelijk van de prijs die Gatwick opbrengt, zal de beurskoers van Ferrovial meer of minder profiteren.

Heathrow, Europa’s drukste luchthaven, werd vorig jaar door 68 miljoen passagiers gebruikt, Gatwick door 35 miljoen. Hoewel de Britse Mededingingscommissie Ferrovial opdracht zou kunnen geven tot de verkoop van Heathrow, dat in het eerste kwartaal van dit jaar 71 procent (64 miljoen pond) bijdroeg aan de operationele winst van BAA, „is de verwachting dat het waarschijnlijk Gatwick zal worden”, aldus Rory Taylor, een woordvoerder van de toezichthouder. „Ferrovial zou zich waarschijnlijk met hand en tand verzetten tegen een verkoop van Heathrow.”

De koers van Ferrovial is met 30 procent gedaald sinds de overname van BAA in augustus 2006, door zorgen over de schulden van het concern en een inzinking van de Spaanse bouwmarkt. Het aandeel sloot eergisteren in Madrid op 43,12 euro.

„Dit is een heel goed moment om de aandelen te kopen, nu Ferrovial onder de 50 euro staat”, aldus Fernando Gil de Santivanes van Credit Suisse in Madrid. „De verkoop van een luchthaven zou zeer positief zijn, omdat Ferrovial nu een hoge schuldenlast heeft.”

De gedwongen verkoop van Gatwick of andere luchthavens is nog geen uitgemaakte zaak, zegt Tim Coombs, directeur van Aviation Economics, een in Londen gevestigde adviesfirma. „Ik ben er niet zeker van dat dit zal gebeuren. Ik denk dat mensen naar Garwick kijken, omdat die luchthaven het hardst met Heathrow concurreert.”

De volgende reeks aanbevelingen van de Mededingingscommissie over een mogelijke verkoop staat op de agenda voor augustus. De wanorde op Heathrow kan een rol spelen in welk besluit dan ook, hoewel luchtvaartmaatschappij British Airways een groot deel van de schuld op zich heeft genomen. British Airways is de enige huurder van Terminal 5. Fernandez: „Dit is iets wat een hele serie ontwikkelingen in gang heeft gezet, en misschien tot een harder standpunt van de Mededingingscommissie zal leiden.” De commissie heeft tot maart de tijd om een definitief besluit te nemen.

„Ferrovial heeft een goede kans om die bezittingen tegen een redelijke premie te verkopen”, zegt Sonia Baldeira, analist bij Espirito Santo Research in Lissabon.

Gatwick zal dit jaar 18 procent van de omzet van BAA binnenbrengen, aldus schattingen van Ferrovial, en Heathrow 55 procent. De Mededingingscommissie zei in een rapport van 22 april zich zorgen te maken over de service aan passagiers van BAA, het investeringsniveau en het vermogen van het bedrijf om meer dan één verbeteringsproject tegelijk ter hand te nemen.

Fernandez zegt tot de potentiële bieders de volgende bedrijven te rekenen: Macquarie Bank, de grootste zakenbank van Australië; Fraport, de beheerder van de luchthaven van Frankfurt; London City Airport, dat in handen is van American International Group, Credit Suisse en General Electric; Abertis Infraestructuras, de beheerder van het Spaanse tolwegennet; en infrastructuurfondsen die zijn opgezet door Citigroup en Goldman Sachs.

Op basis van eerdere luchthaventransacties in de afgelopen vijf jaar zou Gatwick verkocht kunnen worden voor achttien maal de winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen, aldus Fernandez. Ferrovial, dat ongeveer een kwart van zijn omzet aan BAA ontleent, schat de winst van Gatwick dit jaar op 165 miljoen pond. Gatwick zou 2,7 tot 3,4 miljard pond kunnen opleveren, aldus Fernandez.

BAA heeft een aandeel van 91 procent van de luchthavenpassagiers in Zuidoost-Engeland door Heathrow, Gatwick, Stansted en Southampton, en een aandeel van 84 procent in Schotland, waar het bedrijf terminals bezit in Edinburgh, Glasgow en Aberdeen. Het splitsen van de eigendom zou een „zeer reëel concurrentieperspectief” opleveren, aldus de Britse toezichthouder in zijn rapport.

„Als de onzekerheden zijn verdwenen, de schuld is terugbetaald, het bedrijf rustig zijn werk heeft kunnen doen en we resultaten gaan zien, hebben we zeer positieve verwachtingen van Ferrovial”, zegt Gil de Santivanes. (Bloomberg)

Vertaling Menno Grootveld