Betere leefstijl kan een milde kanker remmen

Een forse wijziging in leefstijl door mannen met niet-agressieve prostaatkanker remt genen die kankergroei bevorderen. Daarmee is een moleculair mechanisme ontdekt tussen leefstijl en kanker.

Dat schrijft de Amerikaanse dieetgoeroe en onderzoeker Dean Ornish. Volgens Ornish en zijn medewerkers biedt de vondst de mogelijkheid om prostaatkanker te voorkomen en om behandelstrategieën te ontwikkelen. Hij publiceerde zijn onderzoek gisteren online in de Proceedings of the National Academy of Sciences. De onderzoekers benadrukken dat het hier om een langzaam groeiende, niet snel uitzaaiende tumor gaat. Van agressieve tumoren verwachten ze geen effect van voeding- of leefstijlverandering.

In eerdere epidemiologische onderzoeken was aangetoond dat mannen met prostaatkanker die gezond eten en bewegen minder snel last hebben van een verandering van bloedwaarde die op groei van de kanker wijst. Maar een epidemiologisch verband wordt belangrijker als er ook een onderliggend moleculair mechanisme wordt gevonden.

De 30 proefpersonen over wie Ornish rapporteert, waren mannen met een zekere prostaatkanker, vastgesteld nadat met een naald wat klompjes weefsel (een biopt) uit de prostaat waren genomen en onderzocht. De tumor was er een die langzaam groeit en wellicht nooit tot ziekte of vervroegde dood zou leiden. Zulke tumoren worden vaak gevonden na een test op het in bloed meetbare molecuul PSA (prostaat-specifiek antigeen). Iemand met een goedaardige prostaattumor staat voor een moeilijke keus: opereren – met een kleine kans op complicaties – of ‘gecontroleerd’ afwachten.

De 30 deelnemers, tussen 49 en 80 jaar oud, aan dit verkennende onderzoek gingen drie maanden op een dieet met erg weinig vet (minder dan tien procent van de calorie-inname, waar 20 tot 25 procent aanbevolen is in de Nederlandse richtlijn goede voeding), vrijwel geheel plantaardig en met veel volkorenproducten.

Ze deden aan beweging (niet intensief, wandelen bijvoorbeeld), minstens zesmaal per week minstens 30 minuten en deden een uur per dag een soort yogaoefeningen: meditatie, ademhaling, strekken en rekken.