Yannick nu echt de Rotterdamse chef-dirigent

Klassiek Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. Werken van Ketting, Ravel, Sjostakovitsj. Gehoord: 13/6, De Doelen, Rotterdam.

Yannick Nézet-Séguin werd het afgelopen weekeinde door het Rotterdams Philharmonisch Orkest definitief gepresenteerd als opvolger van chef-dirigent Valery Gergjev. Onder zijn leiding gaan het orkest en pianist Yundi Li deze week op tournee naar Japan, China, Zuid-Korea en Taiwan. Eerder dit seizoen dirigeerde Yannick, zoals hij inmiddels wordt genoemd, in Rotterdam als gastdirigent al een aantal concerten. Het London Philharmonic Orchestra heeft hem met ingang van het seizoen 2008/2009 benoemd tot vaste gastdirigent.

Yannick begon nu vitaal en exact met Kettings De aankomst. Een symbolisch statement, want de veelzijdige en breed georiënteerde Yannick wil in Rotterdam ook Nederlands repertoire dirigeren. Al tijdens zijn Rotterdamse debuut in 2005 dirigeerde hij met inzet en bevlogenheid de Variaties en fuga op een thema van Johann Kuhnau van Hendrik Andriessen.

Nu trok hij definitief Rotterdam binnen op de ritmische puls van Kettings kaleidoscopische muzikale reisverslag, en dat deed hij met klasse. In zijn joyeuze en collegiale begeleiding van Ravels Concert voor piano en orkest in G gaf Yannick de Chinese pianist Yundi Li alle ruimte om zijn verfijnde pianistiek etaleren.

De grote vraag was of Yannick in staat zou blijken de Vijfde symfonie van Sjostakovitsj minstens zo indringend en overweldigend te laten klinken als zijn illustere voorganger.

Op het oog is er geen groter contrast dan tussen de grote Gergjev en de kleine, geestdriftige en intelligente Yannick. Ook in hun muzikale benadering verschillen ze als dag en nacht, maar er is één allesoverheersende overeenkomst: beide genereren ze op een unieke manier grote hoeveelheden muzikale energie.

De Sjostakovitsj van Yannick was minder broeierig en hallucinerend dan die van Gergjev. Maar de muziek minstens even krachtig door de heldere en elastische opbouw, de kernachtige karakterisering van de tussen melancholie en razernij laverende gemoedsbewegingen, de energieke uitlijning van de verschillende instrumentgroepen, de geanimeerde timing en de grandioze kleurenpracht waartoe Yannick ‘zijn’ orkest wist te inspireren.

De musici van het Rotterdams Philharmonisch Orkest floreren bij de hoge eisen die hun nieuwe chef stelt. Zuivere intonatie, balans, nuance en optimaal aangescherpte fraseringen zijn de vrucht van grondig repeteren en daarmee slaat de oprecht gedreven musicus en betrouwbare ‘ambachtsman’ Yannick nieuwe wegen in.