Pool

Doet u eigenlijk mee aan de voetbalpool op kantoor? En, bevalt het? Als u meedoet, vindt u waarschijnlijk van wel. U vindt waarschijnlijk dat het uw plezier in het EK vergroot, dat het een leuk extra spelelement biedt, als de wedstrijden tegenvallen én als Nederland het zo goed doet als nu. Maar het had een nog leuker EK kunnen zijn als u niet mee had gedaan.

Dat hebben Amerikaanse marketingonderzoekers ontdekt. Ze hebben, in een aantal experimenten, steeds de helft van de toeschouwers van een spel om geld laten wedden wie er zou winnen. De andere helft wist van geen wedden en keek alleen maar toe. En die laatste groep, bleek achteraf, waren de mensen die het het leukst hadden. De mensen die gewed hadden, of ze nou wonnen of verloren, waren al tijdens het kijken in een hoekje van hun hoofd bezig met de spijt die ze misschien zouden krijgen als ze de weddenschap niet zouden winnen. En dat deed afbreuk aan het kijkplezier, concluderen de onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Consumer Research (juni 2008).

Die toeschouwers zelf konden dat niet weten. Als je eenmaal gewed hebt, kom je er nooit meer achter of het niet leuker was geweest als je dat niet had gedaan. De toeschouwers verwachtten zelf ook dat ze het leuker zouden vinden om te wedden – ze zouden het een volgende keer zo weer doen. Mensen zijn nu eenmaal slecht in het voorspellen van hun eigen geluksgevoel. Zo denken veel mensen ook dat het krijgen van kinderen hun relatie een opkontje zal geven. Is niet zo, kinderen blijken juist een grote geluksdip te veroorzaken in huwelijken, maar die boodschap gaat er altijd slecht in.

En nu is dus ook de voetbalpool definitief toegevoegd aan het lijstje van dingen die mensen ten onrechte doen in een poging het leuker te krijgen.

Ellen de Bruin