Het kleine nieuws van om de hoek

Communitysite Buurtlink heeft na Hyves en Schoolbank de meeste bezoekers. Het is een van de weinige sites voor burgerjournalistiek die succesvol is.

Moes, de rode kater van Yvonne uit de buurt Buitenvree in Coevorden, is weggelopen. Yvonne plaatst een berichtje op Buurtlink en krijgt al snel een reactie van Elly, die een dode rode poes heeft zien liggen bij een viaduct langs de snelweg naar Emmen. De doodgereden poes is inderdaad Moes. ‘Iemand had hem in een doos gedaan met een handdoekje erover. Hiervoor erg bedankt, wie het ook geweest is’, schrijft Yvonne vervolgens op Buurtlink.

Buurtlink, een communitysite gebaseerd op postcodes en buurten, is sinds september 2006 online. De site is bedacht door de Postcodeloterij en oud-minister Pieter Winsemius, als middel om de sociale cohesie in wijken te bevorderen. Buurtlink kreeg eenmalig 2,7 miljoen euro van de Postcodeloterij en ontvangt jaarlijks een bedrag van 500.000 euro om de site te onderhouden.

Buurtlink is niet zo bekend als bijvoorbeeld Nu.nl, maar de site, die 400.000 unieke bezoekers per maand telt, is wel een succes. Uit een recente meting van Multiscope van het bereik van sociale sites staat Buurtlink op de derde plaats. Alleen Hyves en Schoolbank bereiken meer internetgebruikers. Ruim 330.000 mensen hebben een e-mailabonnement op Buurtlink en krijgen elke week een overzicht van het nieuws uit hun buurt. Dagelijks worden er ongeveer duizend berichten op deze site geplaatst, waarvan ruim de helft geschreven zijn door bezoekers. De rest komt van verschillende bronnen, zoals regionale omroepen.

De bezoekersaantallen groeien snel, vertelt directeur Bas van Beek. „We verwachten aan het eind van het jaar één miljoen unieke bezoekers per maand en 500.000 abonnees op de nieuwsbrief. Mensen sturen nieuws naar elkaar door en vertellen elkaar erover.”

Hoe komt het dat Buurtlink het zo goed doet, terwijl andere burgerjournalistiek-sites te maken hebben met tegenvallende deelname? Begin mei stopte de Nederlandse site voor burgerjournalistiek Skoeps.nl, omdat initiatiefnemers PCM Uitgevers en Talpa er geen brood meer in zagen. Skoeps telde maandelijks 1.000 tot 1.500 ingezonden bijdragen van gebruikers.

„Buurtlink is een vorm van burgerjournalistiek, maar de nadruk ligt meer op de buurt en het sociale aspect. Er zijn bij ons weinig mensen die de ambitie hebben journalist te zijn”, legt Van Beek, voormalig directeur van ANP Photo, uit.

Dat beaamt ook Theo van Stegeren, programmamanager Journalistiek en Media aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schreef voor De Nieuwe Reporter, waarvan hij hoofdredacteur is, een serie artikelen over burgerjournalistiek. „Als je de pretentie van journalistiek eraf haalt, voelen mensen zich veel vrijer om te schrijven. Echte journalistiek is toch iets anders. De meeste mensen willen geen feiten presenteren en checken.”

De Telegraaf noemt zijn site voor lezers WUZ.nl (Wat u zegt) ook geen burgerjournalistiek, maar een ‘sociale nieuwssite’. Op WUZ, dat maandelijks ongeveer 100.000 unieke bezoekers trekt, kunnen internetgebruikers reageren op het nieuws en zelf nieuws over hun buurt publiceren. Volgens Lara Ankersmit, online uitgever bij De Telegraaf, verschilt WUZ van Buurtlink, omdat de redactie van de krant een sturende rol speelt bij het voorstellen van discussiethema’s.

Vorige maand won Buurtlink de Nationale ICT Delta Innovatieprijs. Op het congres ICT Delta prezen beleidsmakers en wetenschappers het innovatieve karakter van de site.

Buurtlink is volgens directeur Van Beek succesvol omdat de site eenvoud combineert met veelzijdigheid. Van Beek: „Je postcode vormt je homepage. Je krijgt meteen toegang tot het nieuws in jouw buurt en je kunt zelf berichten en oproepen plaatsen. Daarnaast kun je advertenties bekijken of winkels of vakmensen in de buurt zoeken.”

De advertenties komen van Marktplaats en de informatie over winkels en professionals van de lokale zoekmachine Ilocal. Ook deze internetdiensten maken gebruik van de postcode als ordenend principe.

Financieel gaat het goed met Buurtlink. Eind volgend jaar stopt de bijdrage van de Postcodeloterij, maar Van Beek is ervan overtuigd dat Buurtlink, dat acht betaalde werknemers in dienst heeft, vanaf volgend jaar break even zal draaien. De site verdient geld via advertenties en partnerschappen. Als Buurtlink in het huidige tempo blijft groeien, is winst maken geen probleem, aldus Van Beek.

Kijk voor meer informatie: www.buurtlink.nl