Slank in een badpak

Een badpak dat mooi is én flatteert, is lastig te vinden.

6 Kymare € 18 5 , - Nederland, Amsterdam, 27-05-2008 Badpakken voor NRC Handelsblad Badpak van Kymare PHOTO AND COPYRIGHT ROGER CREMERS Cremers, Roger

Wat wordt het dit jaar: badpak of bikini? De modebladen schrijven geen van beide dwingend voor. Dus zal de Nederlandse vrouw voor veilig kiezen. Een niet te bloot badpak, met beugels en voorgevormde padding cups, en liefst van dikker en niet elastisch materiaal dat het figuur corrigeert.

Hoe zuidelijker je gaat, hoe meer kleine ‘triangel’ bikini’s je ziet, bij jong en oud. En zo onflatteus voor een lichaam zijn die minimale driehoekige triangels niet. Ontwerpster Kim Wormgoor (29): „Hoe groter het broekje of badpak, hoe logger iemand lijkt. In een triangeltje kan iemand – die niet al te zwaar of breed is – juist slanker lijken.

Wormgoor won in 2003 de eerste prijs voor de beste badkledingcollectie tijdens de Italiaanse Mittelmoda Fashion Awards. Kymare is het badpakkenmerk van Wormgoor. Haar badpakken doen denken aan de luxueuze pakjes waarin filmster Esther Williams schitterde in jaren vijftig musicalfilms als The Million Dollar Mermaid. Wormgoors vrouwelijke ontwerpen vallen op door een uitgesproken belijning en origineel materiaalgebruik.

Natuurlijk, ook Kim Wormgoor past foefjes toe om een lichaam zo mooi mogelijk uit te laten komen. Maar er zijn andere manieren dan je lichaam verstoppen in zo veel mogelijk stof. Haar badpak Jade camoufleert een beginnend buikje met een waterval aan plooitjes. Zoiets verhult en flatteert volgens haar. „Ik snap niet dat mensen niet beter opletten, je loopt er toch halfnaakt bij. Trek gewoon een mooi badpak aan, dat staat verzorgd en mooi.”

Maar mooie of opvallende en vooral goed zittende badpakken zijn lastig te vinden. Niet alleen in Nederland. Zelfs op de SwimShow, ’s werelds grootste badmodebeurs in Miami, is weinig nieuws te vinden. Volgende maand presenteren ruim duizend fabrikanten de nieuwste badmode voor zomer 2009. Wormgoor zal er ook zijn. „Zelfs dáár lopen de meeste merken achter de mode aan”, vindt zij.

Bijna alle badkleding wordt tegenwoordig met de computer ontworpen. De variatie zit ’m in de dessins.

Wormgoor is van het experiment. Het liefst verwerkt ze ongebruikelijke materialen als IJslands zalm- of zeewolfleer, in plaats van polyamide/elastaan stofsamenstellingen. Dat haar handgeweven strookjes lycra niet zo snel drogen, het zij zo.

Omdat het aanbod van originele stoffen te wensen overlaat, weeft, plooit en naait Wormgoor veel zelf in haar Arnhemse atelier. Ze won de Italiaanse modeprijs met zulke ingewikkelde badpakken dat ze zonder haar aanwijzingen niet aan te trekken waren. Die ingenieuze constructies met mooie belijning waren ook ondergoed- en badmodefabrikant Hunkemöller opgevallen en op verzoek van de winkelketen maakte ze een commerciële vertaling van haar extreme collectie.

Haar merk Kymare is inmiddels wereldwijd te koop en onlangs uitgebreid met een herenlijn. Tijdens de SwimShow in Miami komt daar exclusieve resortwear bij. „Er is steeds meer vraag naar luxe, zomerse vakantiekleding die qua manier van vallen en stof is afgestemd op badkleding.”