Scholen hebben geen tijd voor historische Canon

De Canon van Nederland, ruim anderhalf jaar geleden gelanceerd om historische kennis te vergroten, wordt op basisscholen nauwelijks gebruikt.

Dat blijkt uit een rondgang langs tientallen scholen door heel Nederland. Ook Hubert Slings, directeur van de stichting Entoen.nu die met geld van het ministerie van Onderwijs het gebruik van de canon probeert te stimuleren, geeft toe dat dat nog slechts „mondjesmaat” gebeurt.

De canon ontstond na een advies van de Onderwijsraad, die begin 2005 constateerde dat de kennis van de Nederlandse geschiedenis bij scholieren ver onder de maat was en een ‘canon’ nodig was ter bevordering van de „nationale identiteit”. Vervolgens stelde het ministerie van Onderwijs een commissie aan onder leiding van letterkundige Frits van Oostrom die een tijdbalk ontwierp met de vijftig belangrijkste personen of gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis.

Het ministerie stuurde een poster met de tijdbalk en twee begeleidende boekjes naar alle basisscholen. Die blijken daar tot dusver vrijwel niets mee te hebben gedaan. De meeste scholen zeggen te worden overspoeld met ideeën waarvoor de tijd ontbreekt om ze in de praktijk te brengen. „Je bent als school toch al het afvalputje van Den Haag”, zegt directeur Charlotte van Helden van Basisschool de Oversteek in Rotterdam. Een andere barrière vormen de educatieve uitgevers, die veelal vlak voor het uitbrengen van de canon met nieuwe lesmethodes op een eerdere onderwijsvernieuwing hadden gereageerd: „Na een of twee jaar al weer een nieuwe methode is out of the question”, zegt Klaas Dolsma van uitgever Noordhoff.

In een reactie zegt minister Plasterk (Onderwijs, PvdA) de canon „een fantastisch initiatief” te vinden waar „grote maatschappelijke behoefte” aan was. „De invoering heeft even tijd nodig.”

Canon: zaterdag &cetera, pag. 20