In Beeld

Leo Beenhakker, coach van het Poolse nationale elftal, Wenen, 12 juni 2008 Foto AP Poland's Dutch head coach Leo Beenhakker throws a bottle of water after the referee awarded a penalty to Austria in the very last minute of the group B match between Austria and Poland in Vienna, Austria, Thursday, June 12, 2008, at the Euro 2008 European Soccer Championships in Austria and Switzerland. (AP Photo/Hans Punz) Associated Press

Mooi, dat kleurige palet van de achtergrond. Dankzij de onscherpte wordt het een abstract schilderij. De Duitse fotograaf Thomas Ruff is beroemd geworden met onder meer onscherpe, van internet geplukte beelden van pornografische scènes. Het aanstootgevende is er wel, maar gestileerd, vaag, je moet als het ware een dirty mind hebben om het te zien, kortom, het werk kan zonder bezwaar in de eetkamer van keurig nette mensen hangen. Het diffuse maakt de kunst.

Maar hier is het aanstootgevende scherp. Bobo, die hooliganisme zou moeten bestrijden en overigens onlangs onderscheiden is met de Orde Polonia Restituta in de rang van officier, doet zelf een duit in het zakje. Gezien het traject van druppels en het wolkje rondom het in projectiel veranderde flesje, sowieso te mooi om weggegooid te worden, vermoed je dat het eerder vol is dan leeg. Dat maakt het werptuig gevaarlijker en het gebaar erger – maar of die redenering klopt?

Grappig is dat de positie van het flesje niet overeen lijkt te stemmen met die van de hand die werpt. Is dit eigenlijk wel de gooier die opgepakt moet worden? We spoelen de film even terug. Kijk edelachtbare, de hand was aanvankelijk ter hoogte van de andere hand en in de baan van het flesje. Daar begon dan ook het gooien, zoals de druppels uitwijzen. Daarna schoot de hand volgens de wet van de traagheid nog een stukje door, om hetzelfde te doen als de eigenaar: energie kwijtraken. Energie, opgewekt door woede over een toegekende strafschop, ten gevolge van een, volgens de gooier, onschuldig potje ‘vrij worstelen’. Die strafschop trof doel. Of het flesje dat ook deed, vertelt dit beeld niet.

Pieter Kottman