Evenement bedenken

V.l.n.r. Van Breukelen, Rohde en Van Sprang (Foto Jørgen Krielen) © Jorgen Krielen / Amsterdam, 06-06-2008 / Brecht van Breukelen, Klaas Rohde, Raymon van Sprang. Krielen, Jorgen

‘Toen U2 in Nederland concerten gaf, werd Bono geïnterviewd vanuit de toren van de luchtverkeersleiding op Schiphol”, vertelt Klaas Rohde. „Terwijl hij onderweg was in zijn privéjet. Het was zowel een promotieactiviteit voor het radiostation waar wij werkten als voor de luchtverkeersleiding op Schiphol. Dat had een campagne om personeel te werven. Dat is in de kern wat wij doen. We bedenken een evenement en we zoeken er een sponsor en mediapartner bij.

Bij RTL en SBS waren de radiostations het uitgangspunt bij alles wat we bedachten. Maar we hadden veel meer ideeën die breder waren en niet in dat concept pasten. Dus we zeiden vaak tegen elkaar dat het leuk zou zijn om voor onszelf te beginnen. We werken al zeven jaar samen, alle drie vanuit een andere invalshoek. Brecht doet de productie, Raymon vooral de commerciële kant en ik meer de creatieve kant.

In die jaren zijn we bevriend geraakt. Omdat we elkaar zo goed kennen en van elkaar precies weten hoe we werken, durfden we samen best een bedrijf te beginnen. We hebben een bv, waarin we gelijkwaardig aandeelhouder zijn.

We wilden een nationale nieuwjaarsnacht organiseren met een internationale uitstraling. Daarvoor is naar ons idee Rotterdam de perfecte stad. We kregen de kans om een uurtje met de burgemeester te praten en uit te leggen wat we wilden. Alle lichten gingen op groen. Het werd een enorm feest bij de Erasmusbrug met bands en dj’s. Met ruim 15.000 bezoekers was het volledig uitverkocht.

Zo’n project kost 1 miljoen euro. Het heeft veel publiciteit opgeleverd, vooral televisie. We gaan het dit jaar weer organiseren. Dat willen we natuurlijk graag, grote projecten met continuïteit. Het strandfeest dat we 23 augustus in Hoek van Holland organiseren is net zoiets. Maar we doen ook kleinere dingen. Zoals Beethoven Verlicht, een concert in het Concertgebouw in Amsterdam, waar niet alleen muziek is, maar ook lichteffecten. Zo trekt het Concertgebouw een jonger publiek.

Zakelijk gaat het goed. We hebben ons eerste personeelslid aangenomen. Voor jezelf werken betekent onzekerheid en meer stress. Maar de vrijheid om zelf evenementen te bedenken en je eigen keuzes te maken, maakt het allemaal goed.”

Wilma van Hoeflaken