Drugs

Everyone Nose, de nieuwe single van N.E.R.D.

Everyone Nose, de nieuwe single van N.E.R.D., zwerft al maanden rond op internet. Nu is er de bijbehorende videoclip, met nog een aangehecht extraatje op het web. De ondertitel van het opzwepende liedje is All the girls standing in line… en dat is nog maar een understatement voor wat de meisjes in de clip te wachten staat.

Het clipje toont een verslag van een nogal hitsig en uitbundig ‘poederfeestje’. De dames in kwestie staan in de rij voor de badkamer, waar ze, volgens de tekst, met briefjes van honderd aan de slag gaan omdat er heel wat lijntjes liggen te wachten. Wie uit de titel Everyone Nose, nog niet opmaakte wat er gaande is, merkt dat wel bij het zien van de beelden. Bij terugkomst zijn de dames steevast in hogere sferen: de ideale geestesgesteldheid om zo’n feestje, en de avances van Pharrell Williams en zijn vrienden, te doorstaan.

Het feest wordt zo druk bezocht dat alle bezoekers niet op één scherm passen. Uiteindelijk zien we niet minder dan negen schermpjes vol bewegende ‘party pics’: zoenende meisjes (al of niet met elkaar), drinkende meisjes, snotterige meisjes, dronken de trap af stommelende meisjes.

Geheel in stijl met de regels van YouTube zijn sommige van die vakken ineens leeg: removed by request heet het dan, hetgeen nog meer pittigs belooft. Dat is ook het geval op de website everyonenose.com: een forse galerij met nog veel meer foto’s die gaan bewegen als je ze met de cursor raakt. Heel pesterig is dat er steeds meer hokjes de melding removed by request geven, nog pesteriger is de boodschap „uncensored version of music video coming soon”.

Het komt, lijkt de boodschap, allemaal door de drugs (cocaïne in dit geval). Misschien geldt dat wel voor de popmuziek als geheel, maar in ieder geval voor de dance. In het boek Energy Flash, pas opnieuw verschenen in een uitgebreide editie, maakte enthousiast participerend journalist Simon Reynolds in 1998 al duidelijk hoe een verschuiving in het drugsaanbod tot sprongen in de muzikale ontwikkeling kunnen leiden. Zo hebben we de gabber, ofwel hardcore, mede te danken aan het feit dat het ‘knuffel-effect’ van xtc bij veelvuldig gebruik afneemt, terwijl het speedsegment zijn werk wel blijft doen.

Zulke toegepaste psychedelica valt dus iets anders uit dan de voorvechters van de tegencultuur in de jaren zestig propageerden. Een staaltje bonte, psychedelische kleurenpracht-zoals-het-ooit-bedoeld-was zien we in de clip van Electric Feel van MGMT. Vervaagde droombeelden en een feestje in een pastorale omgeving, een flink contrast met het partijtje van N.E.R.D.

Jacob Haagsma