Radiohead nadoen met printer

Coldplay’s vorige album verkocht ruim tien miljoen exemplaren. Toch vond vrijwel iedereen het, zo blijkt achteraf, vreselijk. Desondanks is de nieuwe cd van de Britse band, die maandag uitkomt, hét gespreksonderwerp online. Niet in de laatste plaats omdat de plaat al volledig te streamen is. En niet eens illegaal. Het ding is gewoon door de band zelf ‘gelekt’. Een slimme zet, want de aandacht is groot en de eerste analyses zijn allemaal in het voordeel van Coldplay. Viva la Vida klinkt namelijk ánders dan die vorige plaat en ánders is sowieso béter. Een positieve buzz die de verkoop vast geen kwaad zal doen.

Wat internetbuzz creëren betreft is Coldplay bijna net zo goed als Radiohead, van wie wekelijks iets nieuws opduikt. Meestal zijn het filmpjes en mp3tjes voor de fans, maar soms zit er iets bijzonders tussen. De remix die een kunstacademiestudent uit Glasgow maakte voor de officiële Nude-remix wedstrijd bijvoorbeeld. Geïnspireerd door de ondertitel Big Ideas: Don’t get Any, bracht de student oude computers, printers en andere door hedendaagse technologie ingehaalde machines bijeen en liet ze muziek maken, of zoals hij het noemt: ‘hun best doen iets te doen waarvoor ze eigenlijk niet gemaakt zijn’. Het resultaat: een Radiohead-nummer opgemaakt uit het onmiskenbare geluid van een computer die contact probeert te maken met internet, een printer die van links naar rechts zijn inkt op het papier schraapt en het ritmisch tikken van een ouderwetse typemachine. De clip is mooi, maar fijn om naar te luisteren is de verzameling hoge bliepjes niet. Toch noemen zelfs de mannen van Radiohead het briljant.

Nude Remix: www.vimeo.com, zoektermen big ideas of James Houston.