Microsoft drijft Yahoo naar rivaal

Yahoo gaat advertenties van Google plaatsen om meer geld te verdienen. Microsofts overnamepoging van Yahoo is mislukt, maar blijft een logische optie.

Nog geen week na hun laatste gesprekken met de Microsoft-top maakte de Yahoo-directie gisteren bekend dat ze een verregaande overeenkomst sluit met Google. Yahoo gaat ook Google-advertenties (‘AdWords’) tonen naast de eigen advertenties. Dat levert het bedrijf in het eerste jaar alleen al 450 miljoen dollar (290 miljoen euro) op.

Microsoft heeft het lid op de neus gekregen. Het softwarebedrijf wilde Yahoo overnemen om beter te kunnen concurreren met Google, dat marktleider is op het gebied van online advertenties. In plaats daarvan mislukten de onderhandelingen en heeft Google door de deal met Yahoo nu een nog groter bereik dan voorheen.

Terwijl Yahoo afgelopen voorjaar nog over het bod van Microsoft nadacht, deed het bedrijf al een advertentie-experiment met Google. Dat werd door de buitenwereld gezien als een poging om de prijs op te drijven. Microsoft wilde echter niet meer betalen dan 33 dollar per aandeel (een kleine 50 miljard dollar in totaal) en stopte de onderhandelingen. Een hernieuwde poging van Microsoft om slechts een gedeelte van Yahoo over te nemen, sneuvelde deze week ook.

Maar nog zijn de kansen op een Microsoft-Yahoohuwelijk niet niet helemaal verdwenen. Microsoft handhaaft zijn bod en de Amerikaanse mededingingsinstanties moeten nog hun goedkeuring verlenen aan de nieuwe advertentieafspraken tussen Google en Yahoo. Daarnaast zit er een ontsnappingsclausule in het contract tussen de twee zoekmachines. Als Yahoo binnen twee jaar besluit te stoppen met het plaatsen van Google-advertenties, dan moet het 250 miljoen dollar boete betalen.

„Dat klinkt veel, maar het is nog geen procent van het overnamebedrag dat Microsoft voor Yahoo overhad”, zegt analist Jaap Favier van onderzoeksbureau Forrester. Volgens Favier is een fusie tussen nummer twee (Yahoo) en drie (Microsoft) nog steeds de meest logische keuze. „Dat is goed voor beide bedrijven en levert een mooie synergie op.”

Op de lange termijn is de advertentie-overeenkomst met Google ook geen goede strategie voor Yahoo, denkt Favier. „Die levert geld op, maar maakt Yahoo afhankelijk van de grootste concurrent.”

Het is ondenkbaar dat Microsoft zich, geconfronteerd met de nieuwe verhoudingen, nu opeens terug zou trekken uit de zoekmachinemarkt, denkt Favier. „Het bedrijf moet het hebben van een geïntegreerde strategie, waarin het consumenten applicaties als Microsoft Office aanbiedt, in combinatie met internet en entertainment. Zonder internet wordt Microsoft weer een bedrijf dat alleen applicaties ontwikkelt. En we zijn het er allemaal over eens dat de gouden dagen van software verkopen in dozen voorbij zijn.”

Het aandeel Yahoo zakte na de bekendmaking van de deal met Google met 10 procent. De kritische superbelegger Paul Icahn, die de Yahoo-directie zwaar onder druk zette om een overname door Microsoft af te dwingen, heeft nog geen commentaar gegeven op de deal.

Lees eerdere artikelenop nrc.nl/yahoo

    • Marc Hijink