Kinderreporters

Maandag bereidden Teleblik Kinderreporters een interview voor met Paul Comenensia. „De Minister van de Antillen.”

Luka, Zara, Biko, Iks en Maya zijn er klaar voor Foto Ilse Godtschalk Godtschalk, Ilse

De kinderreporteres bereidden zich voor via Teleblik. „Teleblik is een website waar je filmpjes op kunt zoeken”, legt Luka (10) uit. Zij is cameravrouw van de Teleblik Kinderreporters – zij zal de Minister gaan filmen. „Je tikt een onderwerp in – ik deed eens konijnen en apen, dat zijn mijn lievelingsdieren – en dan krijg je allemaal filmpjes over dat onderwerp.”

Teleblik is eigenlijk een filmarchief op internet, waar twintigduizend programma’s te vinden zijn die ooit op televisie te zien zijn geweest en die je iets leren over het onderwerp dat je zoekt.

„Je hebt wel een wachtwoord nodig als je er op gaat”, zegt Luka. Inderdaad. Inloggen kan alleen op school, want alleen scholen krijgen toegang tot de site. De Teleblik Kinderreporters mogen wel buiten school om op Teleblik neuzen, omdat zij min of meer laten zien aan anderen wat je met Teleblik kan bereiken.

De voorbereiding op het interview met Paul Comenensia ging toch niet zo makkelijk als gedacht. „Ik heb allemaal filmpjes bekeken”, zegt Maya (10) – zij gaat het interview afnemen. „We vonden allemaal dingen over de Antillen”, vertelt Biko (8). „Er zijn daar heel veel dieren, drijvende bomen, het is er heel tropisch. Over de Minister vonden we een oud filmpje van een bezoek van Beatrix. Ze stapte net uit het vliegtuig. Maar Comenensia kwam niet in beeld.”

Ook al was er niet veel over de Minister zelf te vinden, informatie over de Antillen gaf al stof tot nadenken. „Ik denk dat het regeren op de Antillen moeilijker is dan in Nederland”, zegt Zara (10), een tweede interviewster. „De Minister moet én regeren over mensen én regeren over al het tropische en natuurlijke.”

Maya heeft al een belangrijke vraag in haar hoofd. „Zou U een ander stuk land willen hebben? Dat zou ik wel willen weten.” Zara stelt dat de reporters „van tevoren nog goed zullen overleggen, maar ook gaan improviseren.”

Tijdens al dat zoekwerk heeft fotograaf Iks (9) vanaf de zijkant meegekeken. „Ik vind het wel leuk om al die filmpjes te bekijken”, zegt hij. „Maar voor werkstukken op school is ook tekst nodig.”

„Je moet het combineren”, vindt Maya. „Filmpjes zijn het belangrijkste. Je bekijkt het en je hoeft het niet te lezen. En er is geluid. Maar film heeft weer geen tekst die je kunt kopiëren naar je werkstuk. Lezen is best belangrijk, alleen de stilte is een nadeel en tekst lezen is saai. ”