Griekse president blij met staking

De Griekse president Károlos Papoúlias maakte gisteren een ongebruikelijk gebaar. Hij ontving de organisatoren van een consumentenstaking en feliciteerde hen met hun initiatief. De staking duurt de hele week met als inzet de prijs van melk. Het streven is dat 1 liter niet meer kost dan 1 euro. Op de meeste schappen zijn al pakken melk verschenen voor 98 en 99 cent. Deze staking lijkt, anders dan eerdere, een succes te worden. Doordat de doelstelling simpel is, maar ook doordat de emoties bij het publiek hoog zijn opgelopen.

De onrust gaat weliswaar om meer dan alleen melk en melkproducten, maar juist de prijzen daarvan wekken hevige ergernis. Ze liggen namelijk zo’n 30 procent boven de prijzen in andere Europese landen. De prijzen zijn de laatste maanden over de hele linie sterk gestegen. De officiële inflatie over mei was 4,9 procent, een van de hoogste inflatiecijfers binnen de EU. Een dagblad uit Athene veroorzaakte grote commotie met de ontdekking, breeduit op de voorpagina vermeld, dat Griekse feta in Berlijn 35 procent goedkoper is dan in Athene.

Kranten zijn daarna systematisch prijzen gaan vergelijken, onder meer met Amsterdam, en kwamen tot onthutsende ontdekkingen. Luiers zijn in Griekenland 21 procent duurder dan in de Nederlandse hoofdstad, Heineken-bier 27 procent en Heinz-ketchup 51 procent. Alleen whisky bleek in Griekenland iets goedkoper.

Uit opinieonderzoek blijkt dat de hoge prijzen nu voor de Grieken het grootste probleem vormen, en de regering-Karamanlís komt langzamerhand in een moeilijk parket. Minister van Ontwikkeling Fólias heeft 41 maatregelen afgekondigd, die vooralsnog voornamelijk hilariteit veroorzaken. Meer enthousiasme wekte minister van Financiën Alogosképis met de aankondiging van armoedebestrijding in de vorm van brandstoftoeslagen, maar dat gaat pas over zes maanden in.

De regering probeert de hoge prijzen volledig toe te schrijven aan de mondiale prijsstijgingen van olie en grondstoffen. Maar het publiek vraagt zich af waarom dat probleem in Griekenland zoveel urgenter is dan in de rest van Europa. De scheidende president van de Bank van Griekenland sloot zich daarbij aan, evenals gisteren de Griekse president. Het gaat om meer dan „ingevoerde inflatie”.

Kartelvorming blijft een van de oorzaken, waartegen de regering machteloos blijft. De supermarkten doen daaraan mee, door af te zien van onderlinge concurrentie. Reclame maken voor een goedkoop product blijft zelfs verboden. Daarnaast is de organisatie van consumenten nog zeer verbrokkeld; de huidige staking is een eindresultaat van maar liefst vijftien organisaties.

    • F.G. van Hasselt