Blote-billenjurk van Dekkers naar Rijks

De jurk van Marlies Dekkers is op dit moment te zien in de Rotterdamse Kunsthal. Foto Kunsthal Kunsthal

De blotebillenjurk van lingerie-ontwerpster Marlies Dekkers, inclusief kenmerkende schetsen die daaraan voorafgingen, is het eerste werk dat Wim Pijbes, de nieuwe directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam, voor dat museum wil verwerven. De werken worden door Dekkers aan het museum geschonken. Er moet nog wel een formele procedure worden gevolgd die ook geldt bij aankopen.

Pijbes, die op 1 juli Ronald de Leeuw opvolgt als directeur, vindt de jurk een „belangrijke exponent van de Nederlandse cultuur.” De jurk uit 1989 is zedig aan de voorkant, maar laat aan de achterkant de billen bloot. „Deze jurk maakt van een ogenschijnlijke eenvoudige vorm een compleet nieuw beeld. Radicale vernieuwingen door eenvoud, dat is kenmerkend voor de Nederlandse mentaliteit en cultuur,” zegt Pijbes. „De stoel van Rietveld en het rood-geel- blauwe werk van Mondriaan hebben dat ook. Daarbij is de jurk een icoon van die tijd. Er heerste toen een rijke, feestvierende, nogal zorgeloze sfeer.’’

Het Rijksmuseum heeft al een grote modecollectie, waarbij het accent op de Gouden Eeuw ligt maar die door loopt tot het heden. Dekkers’ jurk is eerder te zien geweest op de tentoonstelling Fashion DNA, over lichaam, identiteit en imago van het Rijksmuseum in de Nieuwe Kerk van Amsterdam in 2006 en is nu nog te zien in de Rotterdamse Kunsthal.

Toen de benoeming van Pijbes, bekend werd, was er behalve veel lof over zijn organisatietalent en inventiviteit, ook de vraag of hij ‘zwaar’ genoeg zou zijn. Eerdere directeuren Henk van Os en Ronald de Leeuw zijn in de wereld van critici en kunstkenners gezaghebbende specialisten. Is de nieuwe directeur niet bang dat juist het verwerven van dit werk als zijn eerste daad de critici zal voeden? Of is het een bewuste provocatie? „Je moet ook je tegenstanders blijven verrassen”, zegt Pijbes.

Bekijk een interview van Kamagurka met Marlies Dekkers op nrc.tv