Ineens verdwenen de busjes uit de straat

De Haagse gemeenteraad beslist vanavond over de uitbreiding van het aantal betaalde parkeerplaatsen. Heeft het zin? „Het prijsmechanisme is een goed instrument.”

In veel straten in Den Haag is het parkeerprobleem nijpend. Auto’s staan noodgedwongen op de stoep of in het gras. Foto’s Roel Rozenburg Den Haag : 11.6.2008 Binnenkort betaald parkeren in de wijk Leyenburg. Volendamlaan. © foto Roel Rozenburg Rozenburg, Roel

Tegen het einde van de middag stromen de parkeerplekken aan één kant van de Soestdijksekade in Den Haag vol. Bij een van de zijstraten staan auto’s zelfs op de stoep geparkeerd. Maar aan de overkant is nog volop ruimte. Dat deel van de Soestdijksekade valt onder de wijk Rustenburg-Oostbroek, waar de gemeente bij wijze van proef begin vorig jaar voor de avonduren betaald parkeren invoerde. In het andere deel (in Leyenburg) wordt in oktober betaald parkeren ingevoerd. Het Haagse stadsbestuur ziet in de parkeerheffingen de oplossing voor de hoge parkeerdruk in veel woonwijken.

Den Haag heeft eind volgend jaar bijna twee keer zo veel betaalde parkeerplaatsen als in 2002. Althans, als de gemeenteraad vanavond instemt met het collegevoorstel om in twaalf buurten betaald parkeren in te voeren. Gisteravond, tijdens een raadscommissievergadering, vroeg de oppositie om het besluit uit te stellen, maar de coalitie voelt daar niets voor.

Rudolf Simon Kromoidjojo (48), bewoner van het deel van de Soestdijksekade waar parkeren nog gratis is, weet het zeker: „Het is puur geldklopperij.” Ja natuurlijk, sinds aan de overkant betaald parkeren is ingevoerd, is het aan zijn kant drukker geworden. Het zogeheten waterbedeffect. Maar volgens Kromoidjojo was het parkeerprobleem in Rustenburg-Oostbroek helemaal niet zo groot als de gemeente wil doen geloven. Bewoners uit die buurt richtten een actiegroep op tegen betaald parkeren, die naar eigen zeggen 11.000 handtekeningen inzamelde. Ook werden parkeermeters vernield, in brand gestoken en besmeurd met hondepoep.

Verkeerswethouder Peter Smit (VVD) begrijpt wel waarom de „vlam in de pan” sloeg in Rustenburg-Oostbroek. „We voerden betaald parkeren in én de mensen werd een tweede vergunning ontzegd. We wilden te veel tegelijk.” Maar naarmate de proef vorderde en het regime voor tweede vergunningen werd versoepeld, nam ook het begrip toe, zegt Smit. Rinus de Pater van de bewonersorganisatie Rustenburg-Oostbroek erkent dat. „Mensen zagen dat ze opeens dichterbij hun huis konden parkeren, omdat busjes die hier normaal hele dagen stonden, verdwenen.” Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, gebeurt het vaker dat bewoners eerst tegen zijn, maar later de voordelen van betaald parkeren gaan inzien.

„Het prijsmechanisme is een goed instrument om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen”, vindt Van Wee. Volgens hem verdwijnen auto’s niet opeens als betaald parkeren wordt ingevoerd, maar het veroorzaakt wel een „heel scala aan gedragsveranderingen”. Voor de stadscentra geldt dat forenzen vaker per openbaar vervoer of fiets reizen. Anderen zullen overwegen hun tweede auto te verkopen. Sommige mensen laten volgens Van Wee zelfs de keuze van een woon- of werkplaats van betaald parkeren afhangen, al speelt dat een beperktere rol.

Het Haagse raadslid Karsten Klein (CDA) gelooft niet dat betaald parkeren in de woonwijken de problemen oplost. Hij durft de stelling aan dat er daar „niet veel wijkvreemd verkeer” is. „Dus wat beoog je met die maatregelen?” Extra parkeerplekken of „financiële prikkels” voor bezitters van busjes om op bedrijventerreinen te parkeren, zijn volgens Klein betere oplossingen. Wethouder Smit zegt dat nog meer parkeerplekken snel ten koste zouden gaan van woningen of groen. „En nieuwe parkeergarages zijn te duur.”

In de ogen van coalitiepartij PvdA is betaald parkeren een manier om het autogebruik te ontmoedigen. Raadslid Jos de Jong ziet het als „een goede optie voor grote delen van de stad”. Smit wil daar niet aan. Mensen moeten vooral weer dicht bij hun huis parkeren en hij hoopt dat de woonwijken „een beetje beter leefbaar” worden. Smit wil dat er onder zijn bewind in Den Haag geen extra betaalde parkeerplekken bijkomen.

Bekijk de plannen op: www.denhaag.nl/parkeren

    • Brian van der Bol