Indruk maken met de motor

Gezien worden is een belangrijk genoegen van het motorrijden. Geneer u niet voor dit verlangen. Denk wel na over de indruk die u wilt wekken, is het advies in de derde aflevering van een serie over motorrijden in Nederland.

De niet meer geproduceerde moderne klassieker: de Aprilia van Philippe Starck.

Een van de zware opgaven waarvoor een open sportwagen zijn eigenaar stelt, is het trekken van de juiste kop. Het valt niet mee om de nonchalante mimiek te produceren die past bij het rijden in zo’n kostbaar stuk speelgoed.

Een enorm scala aan boodschappen gaat de wereld in. Wat kan men allemaal niet denken – of zelfs hardop zeggen – daar op het caféterras? „Die heeft veel te compenseren”, is een klassieker. Maar er zijn meer vileine varianten. „Aan die kop zie je wel dat hij er hard voor moet werken.” Of nog erger: „Ondanks die mooie auto heeft hij toch een erg lelijke vrouw.”

In een open sportwagen ligt uw privéleven bloot. Alleen goed getrainde en perfect beheerste gelaatsspieren kunnen aan de hele zaak de juiste draai geven. Geen geringe opgave.

Als motorrijder kent u dit probleem niet. Om te beginnen wordt uw gevoelsleven voor de buitenwereld verborgen gehouden door uw helm.

U kunt onbeperkt indruk maken en alle aandacht op u vestigen, zonder ook maar het geringste los te laten over uw leeftijd, uw status of de beweegredenen die hebben geleid tot de aanschaf van uw bijzondere voertuig.

Bovendien wordt een motor wel imposant gevonden, maar niet gepercipieerd als een overdreven wuft bezit dat voorbehouden is aan de rijken. U bent niet automatisch een patser.

Bewijs werd geleverd toen Suzuki een jaar of tien geleden de eerste wegmotor produceerde die meer dan driehonderd kilometer per uur kon rijden. Vrijwel meteen kwam uit Den Haag de roep om maatregelen. Vanuit de samenleving kwam, in allerlei varianten, één antwoord: „Er wordt niks ondernomen tegen de Blaricumse Ferarri’s, maar als jan de arbeider ook eens driehonderd wil rijden, grijpt de politiek in.”

Niet alleen werd het op slag stil in het parlement, maar ook was meteen aangetoond dat het bezit van een motor beschouwd wordt als een genoegen voor de massa.

De gemiddelde toeschouwer denkt gelukkig ook nog eens dat een motor veel zuiniger rijdt dan een auto. Een misverstand dat we op deze plek maar niet uit de wereld moeten willen helpen.

Een en ander legt u als motorrijder wel de verplichting op om met iets bijzonders naar buiten te treden. Dat is niet moeilijk, en ook niet duur. Indruk maken kan op een koopje, als u zich even in de materie verdiept.

Minder dan bij villa’s en motorjachten bestaat bij motoren namelijk een lineair verband tussen het geld dat u uitgeeft en de indruk die u maakt. Met een netjes onderhouden derdehands Ducati oogst u bijvoorbeeld minstens zoveel bewondering als met een oververchroomde Harley die vijftien keer zo duur is. Wie zonder vooroordelen om zich heen kijkt in de rijkgeschakeerde motorwereld komt opmerkelijke modellen tegen, die uiterst schappelijk geprijsd zijn, en waarmee het toch perfect pralen en pronken is.

Zelfs designliefhebbers imponeert u voor een prikje, met de Aprilia van Philippe Starck. Deze maand stond er nog eentje voor een kleine vierduizend euro op internet te koop. Minder prijzig zelfs dan een nachtkastje of een bijzettafel van de hand van deze grote ontwerper.

De rest is een kwestie van smaak. Zorg wel voor een motor die bij u past. Bent u klein van stuk, maak dan niet de fout te willen compenseren. Kies geen al te hoge motor, want in het dagelijks verkeer is voetenwerk van groot belang. Als u slechts met de neuzen van uw laarzen de grond raakt, loopt u niet alleen groot gevaar, maar maakt ook een belachelijke indruk.

Het allerbelangrijkste is ten slotte dat u uw motor zélf erg mooi vindt. Pas na enige tijd ontdekt u het onuitsprekelijke genoegen om onderuitgezakt op een terrasje naar uw eigen motor te kijken. En zoals elke rechtgeaarde motorrijder te concluderen, dat het de allermooiste van de hele wereld is.