NMa: onduidelijke polissen bij uitvaart

Uitvaartverzekeraars werken met onduidelijke polissen, waardoor nabestaanden voor veel hogere kosten komen te staan dan ze hadden verwacht. Deze conclusie trekt mededingingautoriteit NMa vandaag in een rapport over de uitvaartsector. De NMa roept verzekeraars op tot meer transparantie.

„Grote bijbetalingen worden als grootste probleem in de sector gezien”, schrijft de NMa. „Consumenten verwachten dat alle diensten door een natura uitvaartverzekeraar worden vergoed, maar doordat de voorwaarden niet altijd even duidelijk zijn, moet er vaak worden bijbetaald.” De NMa kwam er bij een rondgang langs uitvaartverzorgers, die in opdracht van de verzekering de begrafenis of crematie uitvoeren, achter dat de voorwaarden soms tussentijds worden aangepast.

De NMa schat de omzet van de uitvaartsector in Nederland op 675 miljoen euro per jaar. De topdrie van uitvaartverzekeraars bestaat uit Dela (marktaandeel 41 procent), Monuta (15 procent) en Aegon Nabestaanden Zorg (13 procent).

Een woordvoerder van Monuta zegt in een reactie „blij” te zijn met het rapport. „Wij erkennen de conclusies en willen zelf ook meer transparantie. Daarover zijn we in gesprek met de NMa.” Volgens Monuta doen zich vooral problemen voor als de familie na het overlijden van de verzekerde besluit een andere uitvaartverzorger te kiezen dan in de polis is vastgelegd. „Wie bij ons een verzekering afsluit, kiest voor een pakket, inclusief de uitvaartverzorger.”

De NMa noemt dit „koppelverkoop” en vindt dat uitvaartverzekeraars aan de consument duidelijker moeten maken waarvoor ze precies zijn verzekerd en wat de financiële gevolgen zijn als naderhand voor een onafhankelijke uitvaartverzorger wordt gekozen.