Gebruik internet weer gegroeid, tv nog altijd populairste medium

Rotterdam. De tijd die Nederlanders op internet doorbrengen is in 2008 gestegen tot 80 minuten per dag. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2006, toen gemiddeld 43 minuten per dag op internet werd doorgebracht. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT), Radio Advies Bureau (RAB) en het Platform Buitenreclame Exploitanten (PBE) dat gisteren werd gepubliceerd. Van alle media is de televisie nog altijd het populairst. Gemiddeld kijkt een Nederlander 138 minuten per dag tv. Dat is bijna de helft van alle tijd die aan media wordt besteed. Kranten worden gemiddeld 15 minuten per dag gelezen, tijdschriften 6 minuten en reclamefolders 4 minuten. De toename van het internetgebruik is zichtbaar in alle leeftijdsgroepen. Wel is het zo dat jongeren meer chatten en ouderen meer e-mailen en surfen. Wat ook opvalt: jongeren in de leeftijd van 13 tot 19 jaar kijken inmiddels een kwartier per dag televisie via de pc. Dat was twee jaar geleden nog maar 4 minuten. De computer concurreert bij jongeren ook met de cd-speler en de mp3-speler. De toename van het internetgebruik leidt overigens niet tot een daling van de consumptie van andere media.