The Filter vist de krenten uit de pap

Peter Gabriel lanceerde een website die op maat adviseert over entertainment.

Consumenten willen „de vrijheid hebben geen keuzes te hoeven maken”.

Peter Gabriel, de voormalige zanger van Genesis, heeft vorige week een website gelanceerd die internetgebruikers moet helpen om beter te kiezen uit het reusachtige aanbod aan entertainment, zowel online als offline.

Deze nieuwe site, The Filter genaamd, bestudeert de voorkeuren van leden en geeft dagelijks aanbevelingen die bij de smaak van de gebruikers aansluit.

Wie lid wordt van The Filter moet enkele muziek- en filmgenres waarderen. Verder kan de site zich baseren op profielen van gebruikers van de muzieksite Last.fm en de filmsite Flixster. Ook muziek die op de pc wordt afgespeeld via muziekspelers als Winamp en Windows Media Player kan op verzoek van de gebruiker worden geïntegreerd.

Gebruikers kunnen kiezen of ze ‘verrassende’ of ‘voorspelbare’ aanbevelingen willen krijgen. Fragmenten van de door The Filter aanbevolen nummers en films kunnen meteen afgespeeld worden via een balkje dat onderaan het scherm verschijnt. De aanbevelingstechniek van The Filter, bedacht door natuurkundige en jazzliefhebber Martin Hopkins, is het afgelopen jaar getest door Nokia, Microsoft en het muziekportaal Ministry of Sound.

Volgens Peter Gabriel, die sinds de jaren negentig actief is als internetondernemer, is het krijgen van aanbevelingen op maat dé manier om door het enorme aanbod te navigeren. Consumenten willen volgens Gabriel „de vrijheid hebben geen keuzes te hoeven maken”. Hij ziet The Filter als een soort ‘life jockey’ die de gebruiker keer op keer voorziet van goede muziek en films. Op den duur zal The Filter ook persoonlijke tips geven over televisieseries, podcasts en boeken, belooft Gabriel.

Nieuw is het idee van de aanbevelingssite niet. Al halverwege de jaren negentig lanceerde Pattie Maes van het MIT Media Lab de filtersite Firefly. Ook webwinkels als Amazon en Bol geven persoonlijke aanbevelingen op basis van eerdere aankopen. Maar de tijd is wel rijp voor een veelomvattende site als The Filter, zeggen deskundigen. „The Filter is illustratief voor de fase waarin het internet verkeert: na het hosanna over de grote hoeveelheid informatie en de toegankelijkheid voor iedereen realiseren we ons nu dat we – juist door het ongebreidelde aanbod – een nieuw probleem hebben: een keuzeprobleem”, zegt internetmarketingdeskundige Roel Mos van BrandDating, een contactsite waarop mensen op basis van merken gelijkgestemden kunnen ontmoeten. „De internetgebruiker van vandaag is moe van de overdosis die je overal aantreft.”

Dat geldt natuurlijk niet voor alle gebruikers. Internetjournalist Tonie van Ringelestijn, die voor technologiemagazine Bright over online-entertainment schrijft, vindt het een gemis dat gebruikers niet met elkaar kunnen communiceren op The Filter. Hij is erg enthousiast over de muziekgemeenschap Last.fm die ook aanbevelingen doet. „Daar wisselen mensen informatie uit over concerten, hun favoriete albums aller tijden en zie je wat andere mensen op dit moment aan het draaien zijn.”

The Filter kan volgens Van Ringelestijn een succes worden als de site informatie over muziek, films en tv gaat koppelen. „Dus: als je van deze cd’s houdt, dan moet je ook deze films goed vinden en wie deze films kijkt, moet ook eens deze tv-programma’s zien. Er is nog geen enkele goede site met dat uitgangspunt.” The Filter experimenteert al met deze aanpak. Binnenkort worden crossmediale aanbevelingen een vast onderdeel van de site.

David Kleijwegt, muziekjournalist van opinieweekblad Vrij Nederland, ziet wel toekomst voor The Filter als de aanbevelingen „fijnmaziger” zouden worden. „Ik vind het een prima initiatief, maar je moet je eerst een klein beetje laten beledigen voor je goede aanbevelingen krijgt. Zo’n site moet een geloofwaardige stem zijn, net als een deskundige verkoper in een goede platenzaak.”

Ga voor meer informatie naarwww.thefilter.com