Gebruik internet weer gegroeid

De tijd die Nederlanders op internet doorbrengen is in 2008 gestegen tot 80 minuten per dag. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2006, toen er gemiddeld 43 minuten per dag op internet werd verwijld. Dit blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek van de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT), Radio Advies Bureau (RAB) en het Platform Buitenreclame Exploitanten (PBE) dat vandaag werd gepubliceerd.

Van alle media is de televisie nog altijd het populairst. Gemiddeld kijkt een Nederlander 138 minuten per dag naar de tv. Dat is bijna de helft van alle tijd die aan media wordt besteed. Kranten worden gemiddeld 15 minuten per dag gelezen, tijdschriften 6 minuten en reclamefolders 4 minuten.

De toename van het internetgebruik is zichtbaar in alle leeftijdsgroepen. Wel is het zo dat jongeren meer chatten en ouderen meer e-mailen en surfen. Wat ook opvalt: jongeren in de leeftijd van 13 tot 19 jaar kijken inmiddels een kwartier per dag televisie via de pc. Dat was twee jaar geleden nog maar 4 minuten. De computer concurreert bij jongeren ook met muziekapparaten als de cd-speler en de mp3-speler.

De toename van het internetgebruik leidt overigens niet tot een daling bij de consumptie van andere media. In 2006 werd 60 procent van de internettijd ‘multitaskend’ doorgebracht, inmiddels wordt driekwart van de bezigheden op internet gecombineerd met ander tijdverdrijf.

Het spelen van computergames is met gemiddeld 13 minuten per dag al bijna net zo populair als het lezen van dagbladen. Wel is daar een sterke cesuur zichtbaar rond het vijftigste levensjaar. Mensen die ouder zijn dan vijftig gamen bijna nooit en lezen aanzienlijk meer kranten.

Het tijdsbestedingsonderzoek gaat niet alleen over mediagebruik. Zo blijkt dat Nederlanders sinds 2006 10 minuten minder per dag besteden aan eten: 80 ten opzichte van 90 minuten. Verder helpen kinderen in de leeftijd van 13 tot 19 minder in het huishouden dan voorheen.