WPG ziet af van verkoop Sport Media

Uitgeverij Weekbladpers Groep (WPG) ziet af van de eerder voorgenomen verkoop van de divisie WP Sport Media, die Voetbal International en diverse andere sport- en mannenbladen uitgeeft. Dat heeft de bedrijfstop vorige week besloten na een grondig onderzoek van de marktmogelijkheden.

„De divisie is te mooi om in de etalage te zetten”, zegt algeneen directeur Koen Clement die sinds begin dit jaar topman is van WPG. De divisie Sport Media boekte vorig jaar een omzet van 25 miljoen euro, bijna een vijfde van de totale omzet van WPG, en leverde „een meer dan correcte nettowinst”, aldus Clement.

De divisie die behalve Voetbal International ook licentiebladen zoals Runner’s World, Men’s Health en Best Life uitgeeft, werd vorig jaar te koop gezet op advies van consultantbureau Boer & Croon, dat concludeerde dat „vervreemding een valide optie was”. Als officiële reden werd toen opgegeven dat Voetbal International gebaat zou zijn bij een andersoortige eigenaar met een multimediaal karakter. Volgens betrokkenen was de relatie tussen de (in Gouda gevestigde) sportdivisie en de Amsterdamse moeder echter grondig verzuurd.

Voetbal International, dat een betaalde oplage van ruim 170.000 exemplaren heeft, werd jarenlang beschouwd als de kaskraker van de groep (in werkelijkheid leverde de sporttak vorig jaar 16 procent van het resultaat). Bij de divisie leefde de indruk dat de meeste aandacht echter naar Vrij Nederland ging – het vlaggenschip van de groep – en naar de literaire uitgeverijen De Bezige Bij, Querido, De Arbeiderspers, Balans en Athenaeum Polak & Van Gennep.

De interne wrijvingen stapelden zich daardoor op. Volgens een interne bron toonde het investeringsfonds Brinvest van zakenman en miljonair Hans Brus interesse om de divisie over te nemen. Brinvest werd ook door WPG aanzien als de meest geschikte partij.

De gesprekken werden in de loop van vorig jaar gestart en leidden tot een bod dat door de bedrijfstop van WPG als „ontoereikend” werd gezien. De uitgever, die zich liet bijstaan door de zakenbankiers van ING, overwoog hierop een veiling te organiseren.

De directie van WPG meent nu dat ze met Voetbal International „een tijdschrift van wereldklasse” in huis heeft, zo liet de uitgever eind vorige week in een interne mededeling aan de medewerkers weten. „Samen met de hoofdredactie van het magazine zullen stappen gezet worden om dit succesverhaal in de toekomst te koesteren én verder uit te bouwen. Binnen WPG.”

WPG boekte vorig jaar een omzet van 138 miljoen euro, 9 procent hoger dan in 2006. Het nettoresultaat verdubbelde tot 9,8 miljoen euro.