Nieuwe iPhone moet spectaculair zijn

Steve Jobs zal naar verwachting deze week de tweede generatie iPhone onthullen. Zal het apparaat opnieuw de harten veroveren van de liefhebbers van elektronische gadgets? Dat zou vereisen dat Apple met iets komt dat werkelijk fonkelnieuw is, en niet alleen met wat verbeteringen hier en daar.

Gezien de legendarische geheimhouding van Apple doen uiteenlopende geruchten de ronde over de nieuwe snufjes van het toestel. De meeste marktkenners zijn het erover eens dat de nieuwe iPhone zal zijn uitgerust met de UMTS-standaard voor datatransmissie, modernere zakelijke software om beter te kunnen concurreren met de Blackberry van het Canadese bedrijf Research in Motion, meer geheugencapaciteit en een batterij met een langere levensduur. Al deze zaken zijn uiteraard prettig voor gebruikers.

Maar iedereen verwacht al dat Apple met zulke verbeteringen komt. Het zou schokkend en vreemd zijn als de volgende generatie van een product geen substantiële kwaliteitsverbetering ten opzichte van eerdere versies zou vertonen. Dat verklaart voor een groot deel waarom het nieuwe besturingsprogramma Vista van Microsoft door zo veel gebruikers is neergesabeld.

Apple moet bestaande iPhone-bezitters er nu toe aansporen een nieuw model aan te schaffen en Blackberryfans en anderen, die zich nog niet bij de iPhone-cultus hebben aangesloten, ervan zien te overtuigen het product een kans te geven. Om dat voor elkaar te krijgen, zal Jobs met iets onverwachts moeten komen, wat veel moeilijker is.

Een beroep op talent van buiten zou uitkomst kunnen bieden. Andere bedrijven ontwikkelen nieuwe applicaties voor de iPhone, die Apple op zijn website zou kunnen verkopen. Als een deel daarvan aanslaat, kan dat de nieuwe telefoon precies het cachet geven dat hij nodig heeft. Jobs mag dan briljant zijn, er bestaat geen monopolie als het om genialiteit gaat.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com