Verwennerij

Het was prettig om te horen, de afgelopen maand, tijdens een uitgebreid lezersonderzoek, dat de meeste lezers van NRC Handelsblad graag dit maandblad, M, lezen.

Hoewel het niet alleen lezen is: veel lezers gaven aan dat ze graag het blad ter hand nemen om verrast te worden door de fotoreportages. Het beeld wordt in een tijdschrift als M zeer op prijs gesteld. De tientallen lezers die ondervraagd werden in Rotterdam en Amsterdam spraken over M als iets extra’s bij de krant, een tijdschrift, leuk om door te nemen en te bekijken. Een Rotterdamse lezer sprak zelfs van ‘verwennerij’.

Een blad als M valt voor lezers duidelijk in de categorie ‘nice to know’ (leuk om te weten); de krant met veel actueel nieuws en achtergronden is meer ‘need to know’ (nodig om te weten).

Het is waar dat we als redactie naar veel verwennerij streven, in beeld en woord. Vandaar dat we in de vernieuwde opzet van M meer aandacht geven aan de aangename kanten van het leven. Zo laat Maarten van Rossem zich in dit nummer verleiden door de charmes van de nieuwe Citroën C6, wordt de lof gezongen van onbekende Beaujolaiswijnen en pleit rechtspsycholoog Hans Crombag uit Maastricht voor de vrijheid van roken in cafés – over een maand is dat in ons land verboden. Onze correspondent in Zwitserland, Caroline de Gruyter, vestigt de aandacht op een bijzondere expositie in Bern van de Zwitserse kunstenaar Ferdinand Hodler. Ja, in de Alpen is deze maand meer dan alleen het Europees kampioenschap voetbal.

Maar naast al deze aandacht voor geneugten, vragen we ook aandacht voor serieuze zaken. Zoals de tweedeling in ons onderwijs, waar M al eerder aandacht aan schonk. Onderzoeksjournalist Anja Vink reisde naar de Verenigde Staten om te zien of de oplossingen die ze daar toepassen om segregatie in het onderwijs tegen te gaan voor ons ook zouden kunnen werken. En nu het grootste deel van Nederlanders in een stedelijke omgeving woont, probeert fotograaf en publicist Theo Baart uit te pluizen waarom vinexwijken in Nederland zo op elkaar lijken.

Zo proberen we verwennerij en serieuze achtergrondinformatie in M elke maand in balans te brengen.

Paul Steenhuis