Nieuwe aanpak van segregatie scholen

De vorming van witte scholen en zwarte achterstandsscholen kan succesvol worden tegengegaan als leerlingen verdeeld worden over scholen op basis van het inkomen van hun ouders. Dat blijkt uit experimenten in de Verenigde Staten. Dat vertellen Amerikaanse onderzoekers vandaag in M, het maandblad van NRC Handelsblad.

Klassen die bestaan uit 60 procent leerlingen van ouders uit de middenklasse en 40 procent van armere ouders heffen de achterstand op, zegt onderwijssocioloog Charles Willie van de Harvard universiteit. De kinderen met een achterstand gaan er in dat onderwijs op vooruit, en de gemiddelde en goede leerlingen presteren normaal. In dit Amerikaanse model wordt per school met dubbele wachtlijsten gewerkt: een voor de middenklasse en een voor ouders met lagere inkomens.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs, PvdA) heeft vorige maand aangekondigd dat ze de komende vier jaar 4 miljoen euro wil uittrekken voor experimenten die segregatie in het basisonderwijs tegen moeten gaan, onder meer met dubbele wachtlijsten. De SP wil van het kabinet weten of het in M beschreven Amerikaanse experiment ook in Nederland onderzocht kan worden.

Kleurenblind onderwijs: Maandblad M