Man wordt ongeduldig na het zien van vrouwen in ondergoed

Erotische beelden maken mannen ook ongeduldig naar geld Foto Reuters Women dressed in bikinis pose for a photographer on Sydney's Bondi Beach September 26, 2007. 1010 bikini clad women posed on Australia's iconic beach on Wednesday, setting a Guinness world record for the largest swimsuit photo shoot. REUTERS/Tim Wimborne (AUSTRALIA) REUTERS

Jonge heteroseksuele mannen die net schaarsgeklede vrouwen hebben bekeken of een bh in hun handen hebben gehad, hebben moeite om het bevredigen van hun dorst, honger of behoefte aan geld uit te stellen. Hun ongeduldige zin in seks breidt zich uit naar een al even ongeduldige zin in willekeurig welke andere prettige dingen, schrijft een team van marketingonderzoekers en economen uit Leuven in het juninummer van Journal of Consumer Research. Dat komt volgens de wetenschappers doordat het algemene, dus niet domeinspecifieke beloningssysteem in de hersenen wordt geactiveerd. Tot nu toe werd vaak impliciet aangenomen dat dit type ongeduld juist wel domeinspecifiek is.

De onderzoekers lieten de jongens die aan het onderzoek deelnamen foto’s of video’s zien van schaarsgeklede vrouwen (controlegroep: landschappen of aangeklede mannen), of ze lieten hen de kwaliteit en kleur van een bh beoordelen (controlegroep: T-shirt). Vervolgens vroegen ze hun hoeveel geld ze over een paar weken zouden willen krijgen om hun onverschillig te maken tegenover vijftien euro direct. In alle onderzoeken wilden de jongens uit de ‘suggestie van seks’-groep méér geld (of snoep of drinken) dan die uit de controlegroep – ze vonden het dus letterlijk meer waard om direct iets te krijgen. Gebrek aan werkgeheugen was niet de verklaring voor dit ongeduld. De jongens met een hoofd vol seks scoorden zelfs beter op een taalpuzzeltje dat enige creativiteit vereiste dan de jongens uit de controlegroep. Stemmingsverschillen waren ook niet de verklaring: erotisch materiaal leverde geen beter humeur op dan landschappen, T-shirts en aangeklede mannen. Wel waren er duidelijke individuele verschillen. Jongens die zeiden erg gevoelig te zijn voor lof werden het ongeduldigst van het erotische materiaal. Mannen die zichzelf (financieel) rijk vinden, werden juist niet ongeduldig.

Sommige adverteerders gebruiken graag erotisch materiaal in hun campagnes. De onderzoekers betogen dat veel mannen daardoor eerder geneigd zullen zijn iets goedkoops te kopen, dan te sparen voor iets duurs. Of vrouwen op dezelfde manier gevoelig zijn voor seksueel getint materiaal lijkt de onderzoekers onwaarschijnlijk. Ellen de Bruin

    • Ellen de Bruin