de hoed

PETER STIGTER Uit de collectie van Etro, vj/z 2008 Stigter, Peter

De hoed, voormalig symbool van elegantie en autoriteit, is na lange tijd terug in het modebeeld. Niet zozeer om er als vanouds respect mee af te dwingen, maar wel om te laten zien hoe bij de tijd de drager is. De eer is met name voorbehouden aan de Trilby, een vrij kleine hoed met smalle rand en diepe gleuf.

Het model dateert al van 1894 toen het opdook in het toneelstuk Trilby van George du Maurier. Het werd vooral in Engeland – hoe kan het ook anders – een succes, met name als onderdeel van een meer casual outfit. Ze zijn veelal uitgevoerd in ruit, ribfluweel of vilt, maar ook wel in andere materialen. En zoals het veel statussymbolen (denk aan de Burberry-ruit, het Fred Perry-poloshirt) vergaat, werd ook de Trilby geadopteerd door muziek-, sub- en straatculturen.

De Trilby is door de decennia heen gesignaleerd in de jazzscene, maar ook binnen de ska- en soulscene. Bovendien werd de hoed liefdevol opgenomen in (Britse) subculturen als de mods en rudeboys. Ook nu zijn het weer muzikanten die de Trilby als trend introduceren, zoals Justin Timberlake en Pete Doherty.

Als zomeraccessoire is een luchtige Trilby natuurlijk nooit weg. Daarnaast kan de mannenmode wel wat speelse details gebruiken om de vrij cleane stijl wat op te peppen.

tekst Jetty Ferwerda