100% FRANCISCO VAN BENTHUM

M belicht Nederlandse mode-ontwerpers aan de hand van een kenmerkend product uit hun collectie. Deze maand Francisco van Benthum.

Credits: Haar: Rutger v/d Heide, Visagie: Benjamin Puckey, Styling: Bonnie Orleans Voss, Model: Eddy Jordan, Productie & advies: Cara Schiffelers. Typische Van Benthum kenmerken: De broek: de gelaagdheid van een korte broek over een legging, het vrouwelijke van de legging die toch ook mannelijk is dankzij net-achtige inzetten Het jasje: lichtheid vertaald in zijde met een nylon-achtige uitstraling wat het net iets spannender maakt FRANCISCO VAN BENTHEM S/S 2008 FOR NRC -M MAGAZINE © PHOTO PETER STIGTER Stigter, Peter

Persoonlijk

Naam: Francisco van Benthum

Geboren: Boxmeer 1972

Uitspraak: ‘Mannenmode gaat om vertrouwen.’

Modestatus: Francisco van Benthum zoekt bewust de grenzen binnen de mannenmode op, zonder mannen van zich te vervreemden. Zijn stijl blijft altijd elegant en volwassen, maar is ook innovatief. Collecties zijn vaak opgebouwd rondom een archetypisch manbeeld, de marinier, de held, de dief, de cowboy. Voor 1.200 euro koopt een liefhebber al een pak met overhemd.

Ambassadeur(s): advocaten, gemeenteraadsleden en ondernemers dragen graag zijn creaties.

X-factor: Zijn fascinatie voor snit en proporties levert sober vormgegeven kleding op, geïnspireerd op klassieke mannenmode met een goede pasvorm.

Feiten: Francisco van Benthum studeerde in 1995 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem en volgde daarna de masteropleiding Fashion Institute Arnhem. Samen met Michiel Keuper vormde hij van 1997 tot 2001 het duo KEUPR/van BENTM dat internationaal furore maakte met spraakmakende, uitbundige en innovatieve couturekleding voor mannen en vrouwen. Vanaf 2003 is hij de drijvende kracht achter het luxe mannenmodelabel FRANCISCO VAN BENTHUM (voorheen WOLF/ van Benthum). Van Benthum werkte al die jaren ook nauw samen met Alexander van Slobbe, die hij assisteerde bij zijn herenmodelabel So en zijn schoencollecties voor Puma. Dit jaar waagt hij de stap naar Parijs, waar hij zijn voorjaars/zomercollectie 2009 zal presenteren tijdens de mannenmodeweek. Van Benthum ontwerpt ook voor het Nederlandse G-Star. In 2009 opent een tentoonstelling over klederdrachten in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, waarvoor hij samen met Van Slobbe de artdirection doet.

Francisco van Benthum over zijn signatuur: ‘Een echte Van Benthum herken je aan de scherpe snit en de kwaliteit in afwerking. Maar ook aan de verschuiving van proporties en de mix van verschillende referenties, zoals sportief met tailored. Daarnaast is er altijd een twist met het klassieke. De ontwikkeling van een signatuur is een gevoelsmatig, altijd doorgaand proces. Je ontdekt het door te doen. Je begint met iets en toetst constant bij jezelf of het klopt, maar vooral of het eigen en onderscheidend is. Gaandeweg ontdek je of je werk wordt begrepen en gewaardeerd. Daarnaast vind ik het belangrijk dat mijn werk iets toevoegt. Interessant aan mannenmode is het spel met de kledingcodes. Hoe wordt een colbert gedragen, de lengte van de broek. Ik ben nieuwsgierig naar de grens, hoe ik hem kan rekken of zelfs overschrijden. Het is mijn missie mannen mee te nemen en ze stapje voor stapje verder te duwen. Op dit moment vind ik de collecties die Lucas Ossendrijver voor Lanvin ontwerpt erg mooi. Ook bewonder ik nog steeds de ingenieuze, heldere collecties van Helmut Lang en heb ik heel veel respect voor het label van ontwerper Raf Simons. Zijn manier van werken is bijzonder, elk seizoen lijkt hij een experiment of onderzoek te zijn aangegaan.

Francisco van Benthum over de creatie op de foto: ‘De inspiratie voor de collectie komt uit het klassieke safari-manbeeld à la Out of Africa en de witte ceremoniële kostuums van Britse kolonisten. Herkenbare details die binnen de “safari/outdoor-kleding” een praktische functie hebben, zijn op abstracte wijze in de ontwerpen verwerkt: riempjes, canvas banden, metalen gespen, luchtgaatjes. Belangrijk is ook dat de kleding en constructie vooral heel licht is, colberts en jassen zijn ongevoerd en half geconstrueerd. Die lichtheid is ook doorgevoerd in stofgebruik: zijdes en transparante zijde voiles voor overhemden. Daarnaast is de romantiek vertaald naar antieke stukken handgemaakt kant in kledingstukken.’

Credits: Haar: Rutger v/d Heide, Visagie: Benjamin Puckey, Styling: Bonnie Orleans Voss, Model: Eddy Jordan, Productie & advies: Cara Schiffelers.