Winst Ahold stijgt

Het supermarktconcern Ahold heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van 261 miljoen euro, een stijging van 8 procent. De verkoop van Schuitema, eigenaar van de C1000-supermarkten, aan investeerder CVC droeg eenmalig bij aan de winst, maar belangrijker was de sterke groei van Albert Heijn.

De resultaten in Nederland compenseren de veel minder fleurige prestaties in de Verenigde Staten. De zwakke dollar, hoge voedselprijzen en de kredietcrisis zetten daar de marges van Aholds supermarktketens Stop&Shop/Giant Landover en Giant Carlisle onder druk. Ook het verbeterprogramma dat Ahold uitvoert bij Stop&Shop/Giant Landover belastte marge en omzet. Ahold-topman John Rishton zei vandaag te verwachten dat het Amerikaanse verbeterprogramma „in de loop van dit jaar” vruchten zal afwerpen en zal leiden tot betere cijfers.

Albert Heijn weet te groeien, waar andere supermarktketens in Nederland op verkopen moeten inleveren. Supermarktexpert Leo Kivits van het Erasmus Food Management Institute zegt dat Albert Heijn „de totale markt in een ijzeren greep houdt”. Dat is het gevolg van een strategische heroriëntatie waarbij de supermarkt zich van de bovenkant van de markt naar het midden heeft begeven. „Hetzelfde wat Tesco in Groot Brittannië heeft gedaan, heeft Albert Heijn in Nederland gedaan”, aldus Kivits.

De succesformule is volgens Kivits goed te exporteren naar de VS, maar het heeft tijd nodig. „Ze zijn er nu pas mee begonnen in de VS, dus ik verwacht over een tot twee jaar soortgelijke resultaten.”