‘Uiteindelijk zal doorstroom auto’s verbeteren’

De Utrechtse wethouder van verkeer ligt onder vuur door een verloren rechtszaak. Ondertussen duurt de verkeerschaos in Utrecht-West voort.

Omleidingen, bouwputten, opstoppingen. Al enkele maanden leiden constante verkeerswerkzaamheden in Utrecht-West tot ergernis bij bewoners en ondernemers. Vanaf 20.00 uur vanavond wordt de Graadt van Roggenweg, een verkeersader tussen A2 en centrum, voor het weekend volledig afgesloten. Weggebruikers wordt aangeraden gebruik te maken van het openbaar vervoer.

De werkzaamheden duren langer dan gepland door juridisch gesteggel. Vorige week besloot de rechtbank dat werkzaamheden aan de zogenaamde Majellaknoop moeten worden stilgelegd. De gemeente kan onvoldoende aantonen dat de luchtkwaliteit zal verbeteren door de aanpassingen. Bepalend bleek een bestemmingsplan uit 1961, toen het knooppunt nog een simpele rotonde was. Sindsdien is de situatie wel veranderd, maar het bestemmingsplan niet. Andere werkzaamheden hangen samen met de Majellaknoop.

Wethouder Tymon de Weger (Verkeer, ChristenUnie) werd verrast door de uitspraak. Bewoners procedeerden met succes, omdat ze extra overlast en luchtverontreiniging vrezen tijdens de werkzaamheden. Een deel van de oppositie diende vorige week wegens die blunder een motie van wantrouwen tegen De Weger in. Hij overleefde de motie, maar het gemor houdt aan. „Wij hebben ons werk goed gedaan. Het is een opmerkelijke uitspraak.”

Rijdt u zelf wel eens via Utrecht-West?

„Wat is dit nou voor een curieuze vraag? Ik rijd er wel eens langs ja, maar meestal met de fiets, dat scheelt een hoop.”

Want voor automobilisten is er geen doorkomen aan?

„Nee, dat is niet waar. Het staat er niet van ’s morgens tot ’s avonds vast. Er zijn werkzaamheden om Leidsche Rijn goed bereikbaar te maken. Al die werkzaamheden zijn erop gericht om de doorstroom uiteindelijk beter te maken. We weten dat automobilisten zich de eerste twee, drie dagen toch weer laten verrassen, ondanks de informatie in media en op de borden. Daarna neemt het gemopper af. Ik ben tevreden over hoe het nu loopt in Utrecht-West, op wat kleine probleempjes na.”

Wat betekent de verloren rechtszaak rond de Majellaknoop voor de rest van de werkzaamheden?

„Dat weten we nog niet, we zoeken het nu uit. Het kan problemen opleveren voor de werkzaamheden bij het 24 Oktoberplein. Dat kan niet tegelijk gebeuren met de Majellaknoop.”

Wat vindt u van het vonnis?

„Wij tonen in berekeningen aan dat de luchtkwaliteit beter wordt na deze werkzaamheden, omdat er een betere busverbinding komt. Het is raar dat actievoerder Kees van Oosten, degene die bezwaar maakt namens de bewoners, ons daarop aanvalt. De rechter heeft nu geprobeerd een uitspraak te doen. Die probeert ook zijn werk te doen.”

De verrassing was dat er blijkbaar nog een bestemmingsplan uit 1961 geldt, dat nooit is aangepast.

„Dat is niet uniek. Overal in Nederland zijn plekken waarvoor nog bestemmingsplannen uit de jaren zestig gelden.”

Dat kan nog voor veel andere projecten problemen gaan opleveren.

„Ja, dit is jurisprudentie waar je vraagtekens bij kunt zetten.”

Maar de gemeente is van de bestemmingsplannen afgeweken, daar zijn ze nou net niet voor bedoeld.

„We zijn nu aan het uitzoeken of de aanpassingen tussen 1961 en nu legaal waren of niet. Het is mogelijk dat ze destijds helemaal niet in strijd waren met de wet.”

Waarom kende uw juridische afdeling dat bestemmingsplan niet?

„Het is hier geen puinhoop. Die suggestie wordt gewekt, alsof wij achter de rug van bewoners om de boel willen veranderen. Maar we werken open en objectief. Mijn afdeling doet het perfect. Maar Kees van Oosten zet steeds weer andere middelen in om de gemeente dwars te zitten. Dat is zijn enige doel. We hebben een dagtaak aan het behandelen van al zijn bezwaren en brieven.”