Gezocht: geld om Wii-spel te maken

Utrechtse studenten wisten hun concept voor een game te verkopen.

Met het geld proberen ze nu een spel te ontwikkelen voor Nintendo’s Wii.

Beelden van vier verschillende spellen ontwikkeld door Ronimo Games Ronimo Games

Een jaar geleden waren de jongens van Ronimo Games de beste van de klas, nu zijn het groentjes die zich nog moeten bewijzen. Met een demo van hun spel voor de Wii proberen ze een uitgeversdeal te scoren. En dat valt nog niet mee.

Vorig jaar werden ze als helden onthaald op de Game Developers Conference in San Francisco. Blob, het spelletje dat ze tijdens het derde studiejaar aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht hadden gemaakt in opdracht van de gemeente Utrecht, was een van de finalisten in een wedstrijd voor studieprojecten. Bovendien had een grote game-uitgever het idee van ze gekocht. Met het geld heeft een aantal van hen nu een eigen bedrijf opgezet: Ronimo, een samenvoeging van Robot Ninja Monkey.

Inmiddels zijn de zeven compagnons in een krap, warm kantoortje in de Utrechtse binnenstad bezig met een nieuw idee, dat bedoeld is voor de succesvolle Wii-spelcomputer van Nintendo. Het is een fantasievolle game die een breed publiek moet aanspreken, maar waarover qua inhoud uit concurrentieoverwegingen nog weinig naar buiten mag komen.

De nieuwe game ontstond in hun vierde studiejaar. Ieder gebruikte een aspect van het spel om op af te studeren. „Zelf testte ik een prille demo met kinderen”, vertelt compagnon Fabian Akker. „Het idee was dat daar ‘emergent gameplay’ uit zou voortkomen: mogelijkheden die van te voren niet bedacht zijn, maar toch leuk blijken. Dat soort ideeën ontstonden inderdaad. Die hebben we toen deel van het spel gemaakt.”

Eenmaal afgestudeerd wisselden ze betaald werk af met het maken van een demo. Die demonstreerde Ronimo Games in februari in San Francisco, waar ze ‘s werelds belangrijkste bijeenkomst van videogame-ontwikkelaars bijwoonden. Het doel was een uitgever te vinden die ervoor kon zorgen dat ze fulltime aan de game konden werken en ook het eindresultaat op de markt wilde brengen.

Dat bleek niet makkelijk. Hoewel zes partijen inmiddels interesse toonden, waren uitgevers voorzichtig. Akker: „We hebben natuurlijk weinig ervaring. We hebben nog nooit een écht spel gemaakt. Een ander zwak punt is dat we weinig programmeurs hebben. Bij Ronimo zijn we vooral visueel ingesteld. Sommige bedrijven wilden zelfs langs komen in Nederland om te zien of Ronimo wel echt bestaat.”

Daarbij zijn ze met z’n zevenen eigenaar van het bedrijf. „Dat is nogal ongebruikelijk. Bij de bank moesten ze het systeem aanpassen om ons in te kunnen schrijven. Met zeven man beslissingen nemen is pittig, al gaat het tot nu toe goed. In januari hadden we een tijdje betaalde klussen gedaan. Iedereen was chagrijnig. Toen hebben we unaniem besloten ons twee maanden puur op de game te richten. Misschien helpt het dat we elkaar al sinds het begin van de studie kennen. Daardoor zijn we een hechte groep. Drie van ons wonen in hetzelfde studentenhuis.”

Als het meezit hebben ze in de loop van de zomer een deal. Tot die tijd moeten ze nog rondkomen van kleiner werk. Zo deden ze mee aan een wedstrijd van de tuinbouwsector. Een fikse uitdaging. „We moesten een game pitchen die jongeren zou interesseren voor tuinbouw.”

Leuke spellen verzinnen is het geheime wapen van Ronimo Games. Akker: „Mensen zeggen weleens dat het zonde is dat we Blob hebben verkocht. Hadden we het intellectueel eigendom niet in handen moeten houden? Maar mocht het voor het nieuwe spel weer nodig zijn om de rechten te verkopen, dan kunnen we daarmee leven. Onze kracht ligt bij het bedenken van concepten. We verzinnen wel weer iets leuks.”

In Blob bestuur je een rollend figuurtje dat het Utrechtse stationsgebied van kleur voorziet. Het studieproject is nog steeds te downloaden op Utrecht.nl