EK-gekte? Alleen in Nederland hoor

Nuon Nederlamp

Welpies? Nederlamp? Wie bedenkt toch al die dingen.

In Nederland is het een hele niche, in andere EK-landen zijn er enkel vlaggen en shirts.

Wat: Nuon NederlampBedacht door: Nuon, in samenwerking met reclamebureau N=5Begin ontwikkeling: Oktober 2007Aantal op markt: „Vele duizenden”. Nuon doet over aantallen geen uitsprakenPrijs: GratisInterview met: Stephan Ardesch, sponsor manager bij Nuon

Waarom hebben jullie deze Nederlamp bedacht?

„Nuon is sinds 2000 sponsor van het Nederlands voetbalelftal. We zochten naar een logische relatie tussen Nuon en voetbal, in de vorm van een product. Deze spaarlamp met oranje hoes vertegenwoordigt wat Nuon wil uitstralen, namelijk dat we Oranje steunen én het milieu.”

Maar het oranje kapje is gemaakt van plastic. Hoe steun je daar nu het milieu mee?

„Het is duurzaam plastic. Je kunt ‘m namelijk vaker gebruiken, bij volgende EK’s en WK’s. Het is een nuttig ding, je hoeft het niet weg te gooien. Bovendien is de hoes meteen de verpakking en hebben we het in Nederland laten maken om met het transport niet alsnog het milieu te belasten. We willen hiermee ook laten zien dat spaarlampen wél gezellig licht geven, want dat weet niet iedereen. En we hopen dat deze actie uiteindelijk de verkoop van spaarlampen stimuleert. De Nederlamp gaat meer voor het milieu opleveren dan dat de productie heeft gekost.”

Kunt u dat rekensommetje uitleggen, hoe de lamp uiteindelijk meer voor het milieu oplevert dan dat deze kost?

„Nee, daar doen wij geen uitspraken over.”

Marleen Luijt

Wat: WelpieBedacht door: Unga Toys, in samenwerking met Albert HeijnBegin ontwikkeling: Eind 2007Aantal op markt: 24 miljoen Welpies en 700.000 mega Welpie-KnuffelsInterview met: Lucas Stassen, woordvoerder van Albert Heijn

Bij de smurfenactie in maart kwam bij het openen een nare chemische geur uit de zakjes. Wat hebben jullie nu gedaan om dit soort kritiek voor te zijn?

„We hebben de leeuwtjes twee keer getest op kleurvastheid en chemicaliën. Ze voldoen hiermee aan de Europese richtlijnen. We raden ouders van kinderen tussen 0-3 jaar af om ze met Welpies te laten spelen. Op mijn pak zat ook al oranje haar van de Welpies.”

Zijn ze weer in China gemaakt?

„Ja. Uit concurrentieoverwegingen doen we verder geen uitspraken over onze Chinese producent.”

Is AH inmiddels in een positie zelf hypes te kunnen maken?

„Een ‘buzz’ moet zichzelf creëren. Maar we hebben behalve de poppen ook de winkels, site, de Welpietune, een oranje mobiel, pet en emoticons in stelling gebracht in de hoop dat de actie door het publiek wordt opgepakt.”

Klaas Fleischmann

Wat: BrulshirtBedacht door: Blokker, in samenwerking met reclamebureau Van Wanten EtceteraBegin ontwikkeling: Oktober 2007Aantal op markt: Blokker doet over aantallen geen uitsprakenPrijs: 9,99 euro; bij besteding van 15 euro: 4,99 euroInterview met: Monique Gerner, hoofd publiciteit en communicatie bij Blokker

Waarom heeft Blokker een eigen EK-gadget op de markt gebracht?

„Dit is voor het eerst dat we met een reclamebureau zo uitpakken met één product. We zijn een oer-Hollands bedrijf en de kleur oranje zit in ons logo. Daarom wilden we met dit EK een uniek product bedenken dat ons merk versterkt en geschikt is voor jong en oud. Bij de eerste schetsen voor het T-shirt van het reclamebureau wisten we al: dit is goed. Die mening wordt gedeeld, we krijgen alleen maar positieve reacties.”

Echt? Niemand zei: ik vind ’m eigenlijk best lelijk.

„U vindt het T-shirt dus wel lelijk? Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Ik vind ‘m zelf geweldig en heb ze thuis ook liggen. Straks, als Nederland speelt, zitten mijn man en ik zeker in het T-shirt voor de televisie.”

Marleen Luijt

Wat: PeanutBall van M&M’sBedacht door: Reclamebureau de Combinatie van Factoren Begin ontwikkeling: December 2007Aantal op de markt: 150.000 Prijs: 7,99 euro (incl. 3 zakken M&M’s)Interview met: Bas Boterman en Niels Streckfuss, creatief directeuren van Combinatie van Factoren

Wat is het idee achter deze bal?

„We wisten in juni 2007 dat we met een gadget moesten komen om het merk M&M’s aan voetbal te koppelen. Na een rookpauze liepen we de trap op. Dat was afgelopen december. Toen is het idee voor een voetbal in de vorm van een pinda geboren.”

Het duurt dus minimaal een jaar om een oranjegadget te bedenken?

„Voordat we de bal bedachten, hebben we voor de wedstrijden van het Nederlands elftal Red en Yellow, de poppetjes van M&M’s, uitgedost met oranje hoedjes. Vervolgens zijn we met de twee poppen bij de stadions gaan staan. We vroegen aan de mensen: ‘Wil je dat er oranje M&M’s komen, stem dan op onze website.’ Dat heeft toen 32.000 reacties opgeleverd. Mars, de moedermaatschappij van M&M’s, hebben we zo overtuigd geld in dit project te stoppen.”

Liepen jullie nog tegen problemen aan in de productie van de bal?

„Van de eerste tien ontwerpen zakte ons de moed in de schoenen. De modellen varieerden van een zak aardappels tot een medicijnbal die vroeger bij gym werd gebruikt. We wilden immers een echte voetbal, maat vier. Pas toen de ontwerpers sommige vlakken op de bal groter maakten dan andere, lukte dat.”

Wie maakt nu wie ‘oranje gek’?

„Natuurlijk doen wij erg ons best om het publiek gek te maken. Bovendien zijn bedrijven zoals Heineken het nu aan hun reputatie verplicht om altijd met de leukste gadgets te komen.”

Klaas Fleischmann