Braadworstdictatuur in de buitensport

Nieuwe stoffen voor de buitensport zijn licht, sterk, sneldrogend en vuilwerend. Bedrijven speuren naar nieuwe niches.

Uitstekende wandelbroek voor bij de barbecue. Foto Jaime Halegua Halegua, Jaime

Salewa heeft een naam hoog te houden op buitensportgebied. Tenten, kleding, slaap- en rugzakken, zeg maar het serieuze werk. Voortgekomen uit een in 1935 gestichte zadel- en lederwarenzaak in München (Sattler, Leder Waren) leverde het bedrijf tijdens de Tweede Wereldoorlog rugzakken met stalen frame en skistokken van hazelaarhout aan de Wehrmacht. Na de oorlog kon Salewa inspelen op de vraag van het Amerikaanse bezettingsleger in Duitsland naar matrassen. De extreme winter van 1952/53 zorgde voor een enorme vraag naar skistokken en Salewa brak door op de markt voor buitensportartikelen.

Was de keuze om te kamperen in de jaren vijftig vooral ingegeven door budgettaire overwegingen, in de jaren zeventig betrad een nieuwe generatie kampeerders de markt. Wars van het massatoerisme zochten rugzakkampeerders afgelegen plekken op.

Salewa was een van de eerste buitensportbedrijven die het waterwerend materiaal gore-tex in zijn producten verwerkte. En op de ontwerpafdeling werd het uitgangspunt ‘de helft van het gewicht en dubbel zo sterk’.

Uit de informatie op de Salewa-website blijkt dat het bedrijf uitdrukkelijk innovatief en trendzettend in lichtgewicht kamperen wil zijn. Een merk om serieus te nemen, kortom. Dat wordt lastig wanneer we kijken naar hoe Saleba een van de nieuwste producten aanprijst.

Vooropgesteld, er is niets mis met het Desert 5C Dry Short (50 euro). Het zijn niet zomaar de aanhangende overblijfselen van een afritsbroek, maar is gewoon een kekke, korte broek. Type Britse bobby in een van de tropische gebiedsdelen overzee. Sterke stof, licht van gewicht, makkelijk te wassen en snel droog. Veel handige zakken en zakjes om van alles in te stoppen en in kwijt te raken. Superbroek voor onder de rugzak, op de camping of, als het decorumverlies bij hoge temperaturen optimaal is, gewoon op straat.

Maar waarom moet Salewa deze broek aan de man brengen met de Volksche leuze: ‘het barbecueseizoen staat voor de deur’?

Een groot deel van de zomercollectie 2008, schrijft Salewa, is gemaakt in Dry ‘ton. „Dit is een natuurlijk, erg functioneel en vooral vlekwerend weefsel! Het beschikt over antibacteriële eigenschappen zodat het vuil niet in de vezels dringt. Dat je op die manier niet alleen vlekken weert maar ook geurtjes verhindert, ligt voor de hand. Strijken hoeft ook al niet, dus kom maar op met die barbecuefeestjes!

Want voor heel wat mannen is het de ideale ontspanning om dat maatpak snel even te ruilen voor comfortabele kledij, het barbecuestel boven te halen en aan het koken te slaan voor familie en vrienden. Barbecuen brengt helaas ook vaak vlekken met zich mee, tot grote ergernis van vrouwlief!”

Meneer Salewa, welke vrouw trekt, in het wasmachinetijdperk, ook nog maar één wenkbrauw op bij een vlek? Dat een bedrijf de afzetmarkt wil vergroten en naar nieuwe niches speurt is begrijpelijk. Maar een goede buitensportbroek als vlekkenvanger voor amateurvleesbraders aan te bevelen is een miskenning van het eigen product. Het zal mij een braadworst wezen of je de gehele sausbak op je schoot kan legen of niet. Goede shorts zijn geen veredeld schort.