Te veel te grote auto’s zetten Moskou vast

Krijgt Moskou deze herfst of begin volgend jaar zijn eerste verkeersinfarct? Die vraag houdt veel Moskovieten bezig nu bekend is gemaakt dat het aantal files in de Russische hoofdstad nog voor het eind van dit jaar zal verdubbelen. Het is een gevolg van de onafgebroken toename van het aantal auto’s op de Moskouse wegen, dat sinds 1990 is verdrievoudigd tot 3,3 miljoen.

Het openbaar vervoer biedt geen oplossing voor de huidige problemen. De gemiddelde snelheid per stadsbus bedraagt dankzij de files nog maar 17 kilometer per uur. Vervoer per trolleybus gaat met 15 kilometer per uur nog langzamer en per tram leg je per uur slechts 13,7 kilometer af. Alleen de metro biedt nog uitkomst. Maar doordat die metro slechts berekend is op 3 miljoen passagiers per dag en er 9 miljoen gebruik van maken, is het samengeperst reizen in dat vervoermiddel ook geen pretje.

De Russische overheid wil nu tussen 2010 en 2015 54 miljard euro in de verbetering van de Moskouse verkeerssituatie steken. Met dat geld moeten meer wegen, metro- en spoorlijnen worden aangelegd. Om de huidige nood te lenigen, is voor dit jaar alvast 120 miljoen euro uitgetrokken.

De nieuwe wegen worden vooral buiten de stad aangelegd, om zo de ringweg te ontlasten. Binnen de stad zullen ‘zwevende’ wegen worden gebouwd.

Ook wil burgemeester Loezjkov zijn burgers aanmoedigen in kleinere auto’s te gaan rijden. Dat laatste zal nog het grootste struikelblok worden, want Russen die zich het kunnen veroorloven, geven de voorkeur aan een Lexus, een Mercedes, een Hummer of een BMW.