Het zwart-wit van ‘La Leon’ roept kleur op

La Léon Regie: Santiago Otheguy. Met: Jorge Román, Daniel Valenzuela, José Muñoz. **** Scene uit de film La Leon (2007) Regisseur: Santiago Otheguy

La Léon

Regie: Santiago Otheguy. Met: Jorge Román, Daniel Valenzuela, José Muñoz. ****

La Léon, de leeuw, is de naam van een veerboot die dag in dag uit over de Parana vaart, een rivier in het geïsoleerde noordoosten van Argentinië.

De debuterende Argentijnse regisseur Santiago Otheguy (1973) richt er stil en met poëtisch-wetenschappelijk observatievermogen zijn camera op. Op de rivier, op veerman Turu (gespeeld door Daniel Valenzuela), op het leven van de houtkappers dat daar al sinds jaar en dag hetzelfde is en toch langzamerhand veranderen gaat, doordat er nu eenmaal invloeden van buitenaf binnenstromen.

Opvallend is dat Otheguy La Léon in zwart-wit draaide, wat de film vanzelfsprekend een zeker nostalgisch gevoel meegeeft, maar ook een zekere abstractie. Een belangrijk element daarin is Turu’s worsteling met zijn verwarde machismo, aangewakkerd door de aanwezigheid van de homoseksuele houtkapper Alvaro, die alleen daarom al uit de groep verdreven moet worden.

Zo wordt La Léon vanzelf een verhaal dat over grote dingen kan gaan, zoals traditie en vooruitgang, groepsprocessen en isolement en de uitstoting van de zondebok. Maar eigenlijk wil deze film niet bedacht, maar bekeken worden. Door dat niet-natuurlijke zwart-wit maakt de film je extra bewust van de kleuren in de natuur. En steeds is er de rivier. Dat is het echte verhaal van de film, het kijken naar die kleuren en ervaren hoe de tijd als een rivier voorbij stroomt.