Doseer de BN’er

Met alle opwinding over halfblote wijven op abri’s en beledigende tekeningen op internet is het eigenlijk een wonder dat nog niemand een campagne begonnen is tegen een veel vermoeiender blikveldvervuiling: de Bekende Nederlander.

De kippenborst van Jan Smit voor C&A. Wendy van Dijk belegen geil voor V&D. Het hijgerige lijf van Yolanthe Slabergen van Kasbouw voor Livera. Kelig knaagdier ‘Dinand’ voor ‘Linda’. Als de Bekende Nederlander al niet uw tv-scherm domineert, staat hij of zij wel met u op de stakende bus te wachten. Nu is het niet zo dat deze mensen vervelender of lelijker zijn dan anderen, maar het voelt gewoon alsof vrienden van vrienden, die absoluut niet uw vrienden zijn, steeds maar weer aanbellen voor een kopje koffie. Net als u een taart in de oven heeft geschoven. Ook zij hebben wat meegenomen: diepvriestompoezen van de Dirk. Daar wurgt u beleefd een halve van naar binnen, terwijl zij driekwart van uw kostelijke citroentaartje wegpoetsen.

Bekende Nederlanders zijn ongewenst bezoek dat met rommel komt. Maar het dogma van betere verkoop door gezichtsherkenning gaat nog verder. Zelfs Onbekende Nederlanders, zoals columnisten van nrc.next, moeten hun guitig gefotografeerde smoeltjes tonen. Nee, dan liever anonieme bikini’s of gezichtsloze mannenonderbroekjes. Die zijn een stuk minder opdringerig dan het alomtegenwoordige stuiterballenhoofd van Chris Zeegers.

Dit vraagt om een dubbele aanpak: minder BN’ers op straat en op tv, en positieve discriminatie voor willekeurig mannelijk bloot. Wel zo eerlijk voor de Nederlanders die niet op vrouwen, maar op mannen vallen. En nee, dat hoeft geen aanstootgevende porno te zijn, ministers Rouvoet, Hirsch Ballin en premier Balkenende. Het kan heel smaakvol. Denk aan de scène in American Psycho waarin Patrick Bateman zijn ochtendritueel uitoefent. Hij brengt een gezichtsmasker aan. Camera glijdt van schouders naar billen. Bateman doet zijn sit-ups. Camera verlustigt zich aan rollende spieren.

Bloot voor iedereen, iedereen blij. Op straat niet te veel en op tv niet te vroeg. Maar haal in godsnaam die verwende zonnebankkoppen van de billboards.

Merel Boers