‘Creep’, de YouTube-rel

Prince zingt Creep van Thom Yorke.

Thom Yorke vond het een leuk bericht, afgelopen april: Prince deed op het Coachella-festival, in Amerika, een cover van Yorkes Creep; zijn lijflied der onaangepasten uit 1993, beroemd om de regels „I’m a creep, I’m a weirdo/ What the hell am I doing here? I don’t belong here”. Prince gaf er een eigen draai aan door op Coachella te zingen „We don’t belong here” en Yorkes gevloek („fucking”) weg te laten.

Op YouTube verschenen daarna door fans gemaakte filmpjes van het optreden. Maar net als afgelopen zomer, toen Prince 2.000 opnamen van zichzelf van YouTube liet verwijderen, en vervolgens heel internet liet opschonen van zijn beeltenis (ook foto’s van Prince-tatoeages op fans), heeft hij nu weer ingegrepen: het filmpje werd in zijn opdracht door YouTube geschrapt.

Enter Thom Yorke. Yorke liet weten Princes verwijdering onrechtmatig te vinden. Want al was het Prince die zong, het lied is geschreven door Yorke, en dus is Yorke de rechthebbende. YouTube verwijdert doorgaans opnamen als er sprake is van schending van het copyright. Dat is hier niet het geval. Maar vooralsnog gaf YouTube geen commentaar op hun ingreep en heeft ook Prince niet gereageerd.

Zo hebben we hier te maken met de confrontatie tussen twee muzikale reuzen die allebei bekendstaan om hun kritische houding jegens de platenindustrie: Prince die afgelopen zomer zijn platenmaatschappij buitenspel zette door exemplaren van zijn nieuwe cd Planet Earth gratis weg te geven bij een Engelse krant, en Thom Yorke, die met de rechtstreekse verkoop van Radiohead-cd In Rainbows vanaf hun website aan de fans, de muziekindustrie op de rand van instorting heeft gebracht.

En we kunnen concluderen: beiden willen de macht van ‘de industrie’ reduceren, maar de één wil de macht bij zichzelf houden, terwijl de ander de macht bij het publiek wil leggen.

Prince en Yorke hebben een gezamenlijke vijand, maar dat wil niet zeggen dat ze het met elkaar eens zijn. Zo leidt een op het eerste gezicht onschuldige cover tot een ideologisch schisma tussen twee van de spraakmakendste muzikanten van ons tijdperk.