Een polis in pasteltinten

Donderdag begint een nieuwe ‘vrouwenverzekeraar’ met polissen voor vrouwen.

Autoverzekeringen hebben zelfs al dekking voor de handtas en het zonnedak.

Illustratie Daisy Erades Erades, Daisy

Pensioenverzekeraar RVS organiseert zelfs een heuse pensioenparty speciaal voor vrouwen. Het gaat als volgt: verzamel een aantal werkende vriendinnen en de pensioenadviseur komt thuis langs om alles over pensioenopbouw uit te leggen. Met een wijntje erbij.

Financiële aanbieders houden steeds meer rekening met de wensen van vrouwen. Want vrouwen hebben meer geld te besteden en nemen vaak de financiële beslissingen.

Als gevolg daarvan zijn er meer geldproducten en diensten speciaal voor vrouwen. Zoals de speciale verzekering Womens Wellbeing voor vrouwelijke vormen van kanker. En deze week presenteert Onna Onna – Japans voor vrouw – zich als een nieuwe verzekeraar met producten en diensten speciaal gericht op vrouwen. Hoe deze er precies uitzien blijft geheim tot de perspresentatie aanstaande donderdag. Wel is duidelijk dat het eerste product een autoverzekering zal zijn.

En dat is geen onverwachte keuze, want vrouwen zijn ideale klanten voor autoverzekeraars. Uit onderzoek van het Centrum van Verzekeringsstatistiek blijkt dat vrouwen tussen de 28 en 40 jaar het kleinste aantal schades veroorzaken. Daarnaast is de schade, aan eigen en auto van de tegenpartij, ook minder groot.

In feite kunnen mannen zich ook binden aan deze verzekering, want een Europese richtlijn verbiedt het maken van onderscheid in geslacht. Maar dat betekent niet dat verzekeraars hun product niet zo aantrekkelijk mogelijk mogen maken voor vrouwen. Onder andere Onna onna en www.zijrijdtbeter.nl proberen de vrouwelijke automobilist te lokken met kleurige pastels en aantrekkelijke voorwaarden. Toegesneden op de vrouwelijke doelgroep; maar mannen mogen niet als klant worden geweigerd.

Het blijft opletten of er een goed product onder de verpakking ‘speciaal voor de vrouw’ zit. Vergelijking van de voorwaarden met een regulier product maakt duidelijk of de vrouwverzekering zijn geld waard is. Zo zullen bij een pensioenparty de voordelen van bijverzekeren vanzelfsprekend nadrukkelijk naar voren komen. Wie slim is vraagt met de opgedane kennis ook bij andere partijen informatie en offertes op.

Andere producten zijn minder makkelijk vergelijkbaar. Zo biedt Womens Wellbeing een aanvullende verzekering bij vrouwelijke vormen van kanker zoals borstkanker en baarmoederhalskanker. Bij ziekte keert de verzekeraar een bedrag van 7.500 euro uit dat zelf kan worden besteed. Ook wordt een pruik na chemotherapie of speciale lingerie (bijvoorbeeld na borstamputatie) tot een bedrag van 5.000 euro vergoed. Bij de meeste verzekeraars worden dit soort zaken niet vergoed, of in mindere mate.

Het vergelijken van de autoverzekeringen kost meer inspanning. Wees hierin vooral kritisch. Zo pronken veel verzekeraars bij de dekking ‘speciaal voor vrouwen’ met een gratis accessoiredekking – zoals audio- en losse navigatieapparatuur en zonnedak – en het ontbreken van een eigen risico. Het is dan zaak de totale kosten van de verzekering te vergelijken. Bij de meeste verzekeraars kosten afkoop van het eigen risico en een accessoireverzekering namelijk niet meer dan een paar tientjes per jaar. Wel interessant kan de standaard aanvullende dekking voor de roof van de handtas van de passagierstoel zijn. Bij veel verzekeraars is wel de schade aan de auto verzekerd, maar niet de tas zelf.

Lastig op waarde te schatten zijn de diensten als reparatie bij een vrouwvriendelijke garage en voorrang bij pechhulp. Deze diensten zijn pas te beoordelen als de polis is afgesloten. Let overigens op dat er wel genoeg garages in de buurt zijn waarmee de verzekeraar samenwerkt. Er zijn verzekeraars die met een beperkt aantal schadebedrijven samenwerken. Kiest de klant voor een ander bedrijf, dan geldt er een (hoger) eigen risico.