Staking bussen, lastig voor mbo

Er rijden vandaag in bijna het hele land, met uitzondering van de vier grote steden, geen bussen meer. De chauffeurs zijn gisteren voor onbepaalde tijd in staking gegaan. Ze eisen meer loon. De onderhandelingen met de werkgevers zitten sinds april vast. Ook de treinen van Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijden niet.

Alleen in Zuid-West Friesland, de Achterhoek, delen van Limburg, en in Dordrecht en omstreken zullen de bussen gewoon rijden. Dat geldt ook voor de steden Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Chauffeurs in deze gebieden vallen onder een andere cao. „We kunnen niks anders”, zegt FNV-onderhandelaar Janny Koppens. „Na drie maanden onderhandelen komen de werkgevers geen stap dichterbij. We hebben de afgelopen maanden van alles geprobeerd, zoals publieksvriendelijke acties. Maar het heeft niet geholpen.”

De staking komt net op het moment dat mbo-scholieren midden in hun eindexamens zitten. 20 tot 30 procent van de scholieren maakt gebruik van de streekbus. Een aantal mbo-scholen huurt bussen in om de leerlingen op tijd te laten komen. In mei staakten de chauffeurs ook al meerdere dagen, maar toen werd nog een uitzondering gemaakt in de spits, wegens de eindexamens in het voortgezet onderwijs.

De werkgevers hebben twee weken geleden een nieuw loonbod voorgelegd aan de bonden: een loonsverhoging van 12 procent over drie jaar plus een dertiende maand. In ruil daarvoor moeten de chauffeurs een kwartier doorbetaalde pauze en hun atv-dagen inleveren.

De FNV vond het aanbod te mager. Koppens vermoedt dat de werkgevers niet willen toegeven aan de looneisen omdat ze kampen met gestegen kosten, zoals de dure brandstof. „De bedrijven kunnen niet zelf de prijs van de strippenkaart omhoog gooien. Maar het is oneerlijk om de chauffeurs daarvoor op te laten draaien.”

Op de site stopdestaking.nl hebben inmiddels 10.000 reizigers een schadeformulier gedownload, waarmee ze kunnen proberen hun geld terug te krijgen.