Bussen staken voor onbepaalde tijd

In grote delen van het land rijden vandaag geen bussen. De chauffeurs zijn sinds zondagochtend voor onbepaalde tijd in staking gegaan. Ze eisen meer loon. De onderhandelingen met de werkgevers zitten sinds april vast. Ook de treinen van Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijden niet.

Doordat de bussen in de remise blijven staan, lopen de vervoersbedrijven miljoenen euro’s mis. Provincies zijn van plan de busmaatschappijen te korten op hun inkomsten, zeggen diverse gedeputeerden. De bedrijven en provincies hebben de gegarandeerde levering van openbaar vervoer contractueel afgesproken. Daarvoor krijgen bedrijven geld van de provincie. Nu wordt „een wanprestaties” geleverd, zegt de Overijsselse gedeputeerde Job Klaasen.

FNV-onderhandelaar Janny Koppens: „We kunnen niet anders. Na drie maanden onderhandelen hebben de werkgevers nog geen stap dichterbij gezet. We hebben de afgelopen maanden van alles geprobeerd, zoals publieksvriendelijke acties waarbij passagiers niet hoefden te betalen. Maar het heeft niet geholpen.” Alleen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Zuidwest-Friesland, de Achterhoek, delen van Limburg en Dordrecht en omstreken zullen de bussen gewoon rijden. Chauffeurs in deze gebieden vallen onder een andere cao.

De staking komt op het moment dat mbo-scholieren in hun examenperiode zitten. Van deze leerlingen maakt 20 tot 30 procent gebruik van de streekbus. Een aantal mbo-scholen huurt bussen in om de leerlingen op tijd te laten komen. In mei maakten stakende chauffeurs nog een uitzondering in de spits, wegens de eindexamens in het voortgezet onderwijs.

De werkgevers hebben twee weken geleden een nieuw loonbod voorgelegd aan de bonden: een loonsverhoging van 12 procent over drie jaar plus een dertiende maand. In ruil daarvoor moeten de chauffeurs een kwartier doorbetaalde pauze en hun atv-dagen inleveren.

De FNV vond het aanbod te mager. Koppens vermoedt dat de werkgevers niet willen toegeven aan de looneisen omdat ze kampen met gestegen kosten, zoals de dure brandstof.

Ov-staking: pagina 3