Rome zet Alitalia opnieuw in de etalage

De Italiaanse regering van premier Silvio Berlusconi wil een nieuwe poging in het werk stellen om een koper te vinden voor het noodlijdende Alitalia. Dit heeft minister van Economische zaken Giulio Tremonti gisteren gezegd. De Italiaanse staat heeft nog een belang van 49,9 procent in de luchtvaartmaatschappij.

Het Italiaanse kabinet heeft nieuwe richtlijnen vastgesteld voor een eventuele verkoop van het bedrijf, dat al enige maanden kunstmatig in leven wordt gehouden met overheidsgeld en per dag tussen de 1 miljoen en 2 miljoen euro verlies lijdt. Tremonti noemde geen termijn, maar zei wel dat een „spoedige afhandeling” noodzakelijk is. Rome heeft de bank Intesa Sanpaolo als adviseur aangetrokken. Die bank werd eerder genoemd als financier van een bod door de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Air One op Alitalia. Intesa Sanpaolo mag ook zelf deenemen aan een bieding.

Alitalia kreeg in april een noodkrediet van de regering ter waarde van 300 miljoen euro. Volgens Tremonti kan het bedrijf daarmee een jaar vooruit. Maar de Europese Commissie wil opheldering van Rome over de staatssteun, die mogelijk strijdig is met de concurrentieregels binnen de Europese Unie. Ook andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder de Ierse prijsvechter Ryanair, die onder meer in Italië binnenlands vervoer verzorgt, hebben geprotesteerd tegen de hulp.

Het vorige Italiaanse kabinet Prodi zette Alitalia anderhalf jaar geleden voor het eerst te koop. Na een mislukte eerste ronde, volgde een tweede, die eind 2007 resulteerde in de aanwijzing van Air France-KLM als bedrijf dat exclusief met Alitalia over een overname mocht onderhandelen. De directie van het bedrijf was het snel eens met de Frans-Nederlandse onderneming, maar de machtige vakbonden bij de maatschappij hielden de verkoop tegen.

Air France-KLM wilde een sanering doorvoeren die veel arbeidsplaatsen zou kosten. Ook Berlusconi toonde zich tijdens de campagne voor de verkiezingen van medio april een fel tegenstander van het opgaan van Alitalia in Air France-KLM, dat hij betichtte van „kolonialisme”. Alitalia moest Italiaans blijven, vond de mediamagnaat; hij schermde met Italiaanse investeerders die het bedrijf zouden willen steunen. Maar namen zijn nooit genoemd.