Plasterk: nieuwer onderwijs, lager peil

Vernieuwingen in het onderwijs hebben bijgedragen aan een lager onderwijspeil. Leerlingen kunnen beter praten en presenteren dan vroeger, maar dat maakt lagere taal- en rekenresultaten niet goed.

Dat zegt minister Ronald Plasterk (Onderwijs, PvdA) in een vraaggesprek met deze krant. Hij gaat daarmee verder dan de parlementaire onderzoekscommissie onder leiding van Kamerlid Jeroen Dijsselbloem die de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen twintig jaar onderzocht. Dijsselbloem schrijft in zijn rapport niet dat het algehele peil gedaald is, maar alleen het niveau van rekenen en taal. Plasterk zegt nu dat rekenen en taal zo belangrijk zijn, dat „dat voor mij aanleiding is om te zeggen dat het peil gedaald is”.

Dijsselbloem wist niet of het niveau door de vernieuwingen lager is geworden; Plasterk zegt echter dat het peil „hier en daar zeker” door de vernieuwingen is gedaald. Scholen zijn volgens hem zo lang lastiggevallen met verplichte lessen over „smeltende poolkappen en voorlichting over homoseksualiteit”, dat basisvaardigheden erbij in zijn geschoten. Hij deelt niet Dijsselbloems conclusie dat „de overheid haar kerntaak, het zeker stellen van deugdelijk onderwijs ernstig heeft verwaarloosd”.

Vraaggesprek: pagina 2